Co je bílkovinná dieta, co obsahuje jídelníček, jaké má negativa a zkušenosti s ní

0
614
Co je bílkovinná dieta, co obsahuje jídelníček, jaké má negativa a zkušenosti s ní

Jednou z diet, která má opravdu viditelné výsledky a patří mezi ty nejvíce ověřeno, je bílkovinná dieta. Jak již říká i samotný název, tato dieta je založena na bílkovinách, konkrétně na principu příjmu zvýšeného množství potravin s jejich obsahem.

Mezi povolené potraviny tak patří ty, které tuto podmínku splňují. Naopak mezi zakázané potraviny patří ty, které obsahují nadměrně mnoho sacharidů a tuků. Pokud chcete vědět, jak vám může bílkovinná dieta pomoci na hubnutí, jaké má fáze nebo se sami sebe ptáte, co můžu jíst a co už nemohu, čtěte dál, vše se dozvíte.

Co je bílkovinná dieta, jaké má pozitivní efekty a jaké má negativa a rizika

Pod pojmem bílkovinná dieta se myslí taková změna stravování, kdy jsou do jídelníčku zařazeny potraviny s vyšším obsahem bílkovin a naopak, ty potraviny, které obsahují nadměrné množství tuku nebo sacharidů jsou z jídelníčku vyřazeny pryč.


HUBNUTÍ S KETOMIXEM
– Rychlé hubnutí bez hladovění pro ženy a muže
– Bez lepku a škodlivých chemických přísad
– Vhodný už od první fáze Ketomix diety
– Koktejlem můžete nahradit až 5 denních jídel
– Zdroj pro tělo nezbytných vitamínů a minerálních látek


Díky tomu se v organismu navodí stav ketózy, který je pro tělo přirozený a během kterého dochází ke zvýšenému objemu spalování tuku. Tělo totiž na spalování využívá obvykle zásoby rychlé energie neboli cukrů, ale právě ve stavu ketózy dochází ke spalování tuků. To je pro zdravé hubnutí ideální, právě díky tomu se snižuje tělesná hmotnost.

Pokud jde o nejlepší pozitiva a kladné efekty bílkovinné diety, tak:
• takový způsob hubnutí je pro tělo nejvíce efektivní, jelikož hubnete právě z tukové tkáně, které se při přibývání nejvíce objemově zvětšuje
• dieta je poměrně jednoduchá na dodržování, máte přesný seznam povolených jídel a zakázaných jídel, stačí se jich jen držet, totéž se týká i nápojů
• pokud jde o zdravotní výhody, v tomto případě může mít bílkovinná dieta příznivý vliv na cholesterol a preventivně působit proti cukrovce
• jednoznačným plusem je, že při tomto způsobu hubnutí zůstává stále zachován přísun důležitých a pozitivních živin, což znamená, že organismus nechradne

Vhodně nastavená bílkovinná dieta nemá žádné zásadní negativa nebo rizika. Ačkoli přísun sacharidů a tuků by měl být během diety minimální, neomezujte jejich úplně. Zachovat správný poměr živin je pro organismus naprosto nezbytné.

DIETU MUSÍTE DODRŽOVAT

Při bílkovinné dietě je nezbytné, abyste dodržovali přesný jídelníček a vyvarovali se jakýmkoli rizikovým jídlům. Na rozdíl od jiných diet na hubnutí je v tomto případě i jedno malé zakopnutí rizikové, protože znamená narušení stavu ketózy.

Jaké fáze má bílkovinná dieta

Aby byla dieta úspěšná, je třeba dodržovat několik fází, které se odlišují hlavně složením jídelníčku. Společným rysem celé doby diety je, že je třeba konzumovat 5 jídel denně, čímž se zajistí neustálá stimulace metabolismu.

Toto jsou jednotlivé fáze bílkovinné diety:

1. fáze: V této fázi je důležité udělat největší změnu ve své životosprávě a to přejít na konzumaci 5 jídel během dne a to s odstupem 3 až 4 hodin. Samozřejmě, nejde v každém případě o velké jídla, spíše o menší porce během dne.

Všechna jídla musí splňovat podmínky bílkovinné diety, čili budou obsahovat hodně bílkovin, aby vás zasytily a spustili ketózu, ale zároveň minimální množství sacharidů a tuků. K tomu je třeba jíst půl kilogramu zeleniny.

2. fáze: V druhé fázi je možné již ze zmíněných 5 jídel denně konzumovat dvě jídla i podle vlastního uvážení, což znamená, že nemusí splňovat striktní podmínky bílkovinné diety. Zeleninu však třeba jíst i nadále.

Podobně, jako v první fázi, i zde je možné doplnit jídelníček o 20 gramů semen nebo oříšků se zdravými tuky. Pokud jde o výběr zmíněných dvou jídel „mimo dietu“, je jedno, zda půjde o snídaně, svačinu, oběd, svačina nebo večeři.

3. fáze: V poslední fázi dochází k trvalému stravování v rámci zásad o vyšším příjmu bílkovin a nižším příjmu sacharidů a tuků, čímž se zabrání známému jojo efektu. V tomto případě tedy nejde o klasickou fázi, ale o dlouhodobou změnu životosprávy.

Dávejte si velký pozor, abyste neopakovaly chyby z minulosti a snažte se co nejvíce stranit jakýchkoli známých „cheat days„. Pokud se vám to podaří, uchováte si optimalizovanou hmotnost a nehrozí, že by se vám kilogramy vrátili.

headerbanne

Principy pro bílkovinnou dietu

Bílkovinná dieta má několik zásad. Jde o povolené a zakázané jídla, které ovlivňují stav ketózy, ale i o zásady týkající se metabolismu a způsobu stravování. Toto vše má stejně důležitý smysl, než samotná konzumace bílkovin.

Zde jsou ty principy a pravidla, kterých je třeba držet:

Vyšší příjem zeleniny

Špenát, brokolice, cuketa, zelí, květák, okurka, kedluben, paprika a celer, to všechno jsou druhy zeleniny, které byste měli určitě zařadit do jídelníčku. Důvodem je, že právě zelenina podporuje trávení a metabolismus, což znamená lepší spalování tuku.

Doporučené jídla

Do jídelníčku je třeba také zařadit jídla s vyšším obsahem bílkovin a naopak s nižším obsahem nezdravých tuků a sacharidů. Jde o maso, ryby, mořské plody, semena, rostlinné oleje, ořechy, vejce, tvarohy, sýry, jogurty, případně z ovoce jahody.

Zakázané jídla

Co se týče jídel, které jsou zakázány, jde o všechny ty, které obsahují zvýšené množství sacharidů nebo tuků. Z jídelníčku vyřaďte pečivo, lahůdky a polotovary, uzeniny, chipsy, většinu ovoce, samozřejmě sladkosti a dezerty, ale i rýži a brambory.

Denní rozvrh stravování

Na podporu metabolismu a hubnutí je důležité nejen to, co jíte, ale i to, jak a kdy. První jídlo konzumujte 30 minut po probuzení se, poslední zas nejméně 2 hodiny před spaním. Ideální je mít 5 jídel denně a to s časovým odstupem 3 až 4 hodin.

Vhodné a nevhodné nápoje

Kromě jídel je třeba zaměřit na nápoje a pitný režim, což je také důležité pro metabolismus, spalování tuků a ketózu. Pijte hlavně čistou vodu nebo zelený či černý čaj, naopak, vyhýbejte se slazeným nápojům, kofeinu a také alkoholu.

MUSÍ JÍT O DLOUHODOBOU ZÁLEŽITOST

V případě bílkovinné diety platí, že je důležité, aby šlo o dlouhodobou záležitost. I po skončení její úvodních fází proto držte nejdůležitější zásady a to minimalizace příjmu sacharidů a tuků, zejména pokud jde o jejich nezdravé formy.

Vhodné a nevhodné jídla a nápoje pro bílkovinnou dietu

Pokud jde o konkrétní příklady pro vhodné a nevhodné potraviny a nápoje, právě ty nejvíce ovlivňují úspěšnost proteinové diety. Dodržovat pravidla týkající se těchto jídel je nezbytné proto, abyste dosáhli a udrželi stav spalování tuku.

Zde je přehled jednotlivých potravin, jídel a nápojů:

Doporučené potraviny

Jak již říká i samotný název, bílkovinná dieta je založena především na příjmu bílkovin. To je také důvod, proč jsou základem jídelníčku ty suroviny, které je obsahují dostatek, ať už mají živočišný nebo rostlinný původ.

Mezi nejvíce doporučené potraviny patří libové typy masa, zejména drůbeží, v menším množství i červené hovězí maso, ryby a mořské plody, zejména losos, tuňák, treska, pstruh a krevety, případně nízkosacharidové mléčné výrobky.

Velmi využívané jsou jogurty, smetana a tvaroh. Ze zeleniny se nejvíce doporučují zelená zelenina, čili špenát, zelí, květák, okurka a brokolice. Do jídelníčku zařaďte i ořechy a semena, v kuchyni můžete používat například kokosový olej.

Nedoporučované potraviny

Kromě těch potravin, které rozhodně třeba do jídelníčku během bílkovinné diety zařadit, netřeba zapomínat ani na ty druhy, které by tam určitě neměli co hledat. Nejde přitom jen o smažené typy jídel, těžká jídla nebo mastné maso.

Vyvarovat se třeba i masovým produktům a uzeninám, stejně tak bílé mouce a bílému pečivu, samozřejmě polotovarem, hotovým jídlům a fast-food jídlům a také sladkostem. Jde tak o moučníky, i o různé sušenky, tyčinky a čokolády.

Ve vašem jídelníčku by neměly být ani nejvíce sacharidové druhy ovoce, například typicky banán, stejně tak ani obilniny, brambory, rýže a luštěniny. Nekonzumujte také sušené ovoce a zakázané jsou také džemy, kompoty a marmelády.

Doporučené a nedoporučené tekutiny

Pokud jde o nejvíce doporučené nápoje, v případě bílkovinné diety je vhodné mít jako základ pitného režimu čistou, neochucené a nebublinkovú vodu. Ta totiž nejlépe pomáhá na trávení a metabolismus a tedy podporuje i efektivní hubnutí.

Vody byste měli denně vypít 2 až 3 litry v závislosti na fyzické aktivity a teploty okolí. Nejlepší je pít menší dávky v objemu 1 až 2 dcl a to každou 1 až 2 hodiny. Jako doplněk můžete využít neslazené bylinkové čaje, zejména zelený.

Co se týče zakázaných nápojů, z vašeho denního režimu musí zmizet kofeinové nápoje, hlavně tedy káva, energetické nápoje, slazené limonády, sycené vody a samozřejmě alkohol. Výjimkou je nízkosacharidové víno, i to jen omezeně.

Další důležité zásady životosprávy a životního stylu pro bílkovinnou diety

Aby byla bílkovinná dieta úspěšná, je nezbytné dívat nejen na samotný jídelníček, ale i na jiné aspekty a faktory týkající se životosprávy a životního stylu celkově. Hubnutí je proces, který je komplexní a ovlivňován z více stran.

Zde jsou nejdůležitější zásady, kterých je třeba držet:

5 jídel pravidelně během dne

Bílkovinná dieta je založena na podpoře spalování tuků, k čemuž přijde nejen tím, že budete jíst vhodné a doporučené jídla, ale i způsobem stravování. Během dne byste měli mít 5 jídel, čili jde o menší porce, ale častěji, s odstupem zhruba 3 až 4 hodin mezi nim. Snídaně si dejte až 30 minut po probuzení a po jednom sklenici vody.

Dostatečný pitný režim

Pokud jde o důležitý faktor životosprávy, který ovlivňuje trávení, metabolismus a spalování kalorií, mnoho lidí zapomíná na pitný režim. Ten má velký význam tehdy, pokud dodržujete jeho základní zásady, čili pravidelné pití po menším objemu 1 až 2 dcl a v rozmezí 1 až 2 hodin. Za den vypijte alespoň 2 litry tekutin.

267a8ceb

Syrové i tepelně upravované jídla

Zatímco v případě zeleniny a ovoce platí, že ideální je, pokud je budete konzumovat syrové, v případě masa je pochopitelně ze zdravotního hlediska doporučená jeho tepelná úprava. Ideální je ho připravit na páře nebo uvařit, vyhněte se rozhodne jeho smažení. Zeleninu můžete také vařit, připravit na páře nebo občas i grilovat.

Minimalizace stresu

To, že stres je negativním faktorem, který u mnoha lidí vyvolává nadměrné pocity hladu, přejídání a s tím související obezitu, je poměrně známé. Proč to ignorovat právě během bílkovinné diety? Není k tomu žádný důvod, právě naopak, třeba stres minimalizovat. Plánujte si věci dopředu a nesnažte se vše stihnout hned.

Dostatek spánku a odpočinku

Nejen uvolnění psychického napětí, ale i toho fyzického je nezbytnou podmínkou zlepšení životosprávy a hubnutí. Během noci si dopřejte dostatek nepřerušovaného a kvalitního spánku alespoň po dobu 7 až 8 hodin. Pokud máte náročnější práci, dělejte si během dne přestávky, kdy budete jen meditovat a budete v klidu.

Pravidelný a zdravý pohyb

Ačkoliv při bílkovinné dietě není sportování či cvičení nezbytnou podmínkou hubnutí, pokud do svého denního programu zařadíte i pohyb, pomůžete tím efektivnějšímu spalování tuků. Nejlepší uděláte, pokud půjde o kombinaci pravidelné a každodenní chůze společně s plaváním, cyklistikou či lehčím během.

Vzorový jídelníček bílkovinné diety

Co se týče konkrétních surovin, potravin a tekutin, které by měly být součástí jídelníčku bílkovinné diety, pro snídani, svačinu, oběd, svačina i večeři je třeba použít mírně odlišné druhy. Závisí to na tom, jejichž živin obsahují nejvíce.

Zde jsou konkrétní příklady pro celodenní jídelníček:

Snídaně: Snídaně je z pohledu bílkovinné diety velmi důležité a to především proto, že právě tehdy je vhodné do organismu dostat dostatek zdravých bílkovin pro celý den. Vzhledem k nutnosti doplnění i vlákniny se na snídani nejčastěji konzumují jogurty, zelenina, vajíčka a některé ovoce, případně i semena.

Desátá: Druhým jídlem dne je svačina, která by měla mít objemově jen doplňkový charakter a měla by zasytit žaludek, až přijde oběd. Tomu odpovídají i suroviny a potraviny, které se na toto jídlo využívají, hlavně pokud jde o zeleninu, například okurku, rajčata, papriku, listovou zeleninu, případně vajíčka.

Oběd: Oběd je dalším větším jídlem, kde byste měli do těla přijmout vyvážený poměr všech živin. Jde o dobrou příležitost využít možnosti masa a ryb v jídelníčku, ideálně je zkombinovat je se zeleninou. Jako příloha se doporučuje zeleninový salát doplněný o oříšky. Z ryb vsaďte hlavně na lososa, tuňáka, pstruha nebo třesku.

Svačina: Dalším doplňkovým a rozsahem menším jídlem je svačina. Svačina slouží znovu na menší zasycení, ale i doplnění některých zdravých mastných kyselin, bílkovin či vlákniny, čemuž by měly odpovídat i použité potraviny. Vyzkoušejte lněná semínka, mandle či kešu oříšky a k tomu mozzarelu či nízkotučný sýr.

Večeře: Na závěr dne přichází večera, která by měla v rámci bílkovinné diety obsahovat zejména nízkotučné mléčné produkty, oříšky a lehce stravitelnou zeleninu či ovoce bez vysokého podílu sacharidů. Na výběr jsou například maliny, borůvky, cottage cheese, arašídy, pistácie, mandle, případně zkuste kousek libového drůbežího masa.

SNAŽTE SE O PESTROST STRAVOVÁNÍ KAŽDÝ DEN

Velmi důležité z pohledu udržení bílkovinné diety dlouhodobě je zachovávat dostatečnou pestrost jídelníčku. Zmíněné jídla berte pouze jako příklad, přičemž platí, že byste se měli snažit jejich obměňovat, například pokud jde o druhy masa či ořechů.

Nejdůležitější otázky

Bílkovinná dieta je poměrně populární a proto se nelze ani divit, pokud se o ni muži i ženy zajímají i na internetových fórech nebo v různých diskusích. Jde hlavně o praktické otázky týkající se například překážek v držení této diety, možných rizik nebo ohledně nutnosti fyzické aktivity, ať už jde o cvičení nebo jiný pohyb.


HUBNUTÍ S KETOMIXEM
– Rychlé hubnutí bez hladovění pro ženy a muže
– Bez lepku a škodlivých chemických přísad
– Vhodný už od první fáze Ketomix diety
– Koktejlem můžete nahradit až 5 denních jídel
– Zdroj pro tělo nezbytných vitamínů a minerálních látek


Co se týče nejvíce rozebíraných témat, jde o tyto:

Je nezbytné během dodržování diety i cvičit?

Nezbytné to není, ale je to doporučeno a to vzhledem k tomu, že pohybová a fyzická aktivita mají velmi příznivý vliv na spalování tuků i metabolismus jako takový. Dejte přednost té aerobní neboli pravidelné chůze, běhu či kardio cvičením.

Pro koho není tato dieta vhodná a kdo by se jí měl vyhnout?

Bílkovinná dieta se nedoporučuje v případě, že jde o ženu během těhotenství nebo kojení, tehdy není vhodné žádným způsobem omezovat jídelníček. Držet ji nesmějí děti a dospívající do 18 let, u seniorů od 65 let je třeba konzultovat s lékařem.

Je možné tuto dietu držet i když mám nějaké onemocnění?

Ne, existuje poměrně mnoho onemocnění, během nichž byste neměli bílkovinnou dietu držet a nejde přitom pouze o běžnou chřipku. Dieta se nedoporučuje například pokud máte onemocnění žlučníku a střev, cukrovku, problémy se štítnou žlázou nebo srdeční arytmii.

Jak dlouho je třeba bílkovinnou dietu držet?

Ve většině případů trvá první fáze diety obvykle nejvýše 2 měsíce, může to být ale klidně i mnohem méně. Druhá fáze by měla pak trvat nejvýše 1,5 měsíce. První výsledky, čili moment, kdy se dostanete do ketózy, jsou viditelné již za 2 až 5 dní.

Výživové doplňky a přípravky na bílkovinnou dietu Pokud si chcete usnadnit celou dietu a nechce se vám doma řešit nějaké recepty, víte využít také nabídku dietního programu KetoMix, což je specializovaný dietní program. V případě, že chcete přejít na bílkovinnou dietu, právě z nabídky tohoto programu si vyberete.

Co se týče sortimentu, KetoMix nabízí poměrně široký výběr:

Najdete zde proteinové polévky, hlavní jídla, slané i sladké pochutiny a také nápoje či koktejly, které si umíte koupit samostatně nebo i v balíčcích podle časového období

Využití programu má pro uživatele několik praktických výhod:
• naleznete zde komplexní sortiment, netřeba nic kupovat další navíc
• víte, jaké suroviny byly pro přípravu použity, jde o kvalitní produkty
• můžete si nechat sestavit i kompletní jídelníček přesně na míru

KetoMix má ve svém sortiment komplexní program proteinových polévek, omelet, kaší, těstovin, pomazánek, různých dresingů, chipsů, tyčinek, čokolád nebo sladkostí. Stejně tak obsahuje i nápoje a koktejly různých příchutí, například čokolády, banánu, kávy, jahody, kokosu, vanilky nebo lesní směsi. Výběr tedy pokrývá opravdu celý jídelníček.

headerbanne

Tato jídla si umíte koupit zvlášť a individuálně, ale i si dát sestavit na míru a to podle toho, jak vysoká je vaše nadváha. Stejně tak si můžete zakoupit celé balíčky s kompletním výběrem jídel na určité období, ať už jde o 7 dní, 14 dní, 3 týdny nebo měsíc.

Pokud jde zmíněné produkty, jídla a potraviny, všechny mají kvalitní složení, jsou vyvážené z pohledu živin, vitamínů, minerálů a dalších látek a jsou sestaveny přesně na míru za účelem podpory zvýšení příjmu bílkovin a naopak minimalizace příjmu sacharidů a tuků. Dobrou zprávou je, že všechny tyto přípravky jsou volně prodejné.

Jak a kde koupit výživové doplňky a přípravky na bílkovinnou dietu

Všechny zmíněné přípravky v rámci dietního programu KetoMix si víte zakoupit buď osobně v některé z prodejen této značky, nebo v oficiálním eshopu www.ketomix.cz, což je zároveň nejvíce preferovaná volba pro většinu lidí se zájmem o značku.

Nákup přes internet totiž s sebou přináší několik benefitů:
• máte k dispozici nejširší možný výběr, přičemž produkty jsou skladem
• je zde garance nejen originality, ale zároveň nejlepší možné kupní ceny
• vše vyřídíte pohodlně bez osobní návštěvy i přes mobilní telefon
• nejen nákup, ale také doručení je jednoduché, přímo k vám domů

Všechny tyto výhody víte využít naplno zejména při nákupu přes originální eshop a právě ze zmíněné programu KetoMix. Ten je zároveň zárukou, že všechny produkty a potraviny jsou optimálně sestavené odborníky a vědí vám na hubnutí pomoci nejlépe.

Proces nákupu je velmi podobný běžné objednávce v eshopu, takže vám stačí si do online košíku vložit všechny produkty, suroviny a potraviny, které pro bílkovinnou dietu potřebujete, vyplnit své údaje, zvolit podmínky doručení a platby a objednávku odeslat. Doručení je obvykle do 3 pracovních dnů a zaplatit můžete i platební kartou online.


HUBNUTÍ S KETOMIXEM
– Rychlé hubnutí bez hladovění pro ženy a muže
– Bez lepku a škodlivých chemických přísad
– Vhodný už od první fáze Ketomix diety
– Koktejlem můžete nahradit až 5 denních jídel
– Zdroj pro tělo nezbytných vitamínů a minerálních látek


 

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno