Tuky: Rozdělení na nasycené a nenasycené, které jsou zdravé a nezdravé a jako jejich spálit

0
388
Tuky Rozdeleni na nasycene a nenasycene ktere jsou zdrave a nezdrave a jako jejich spalit

Důležitá je však nejen jejich charakteristika, ale také rozdělení a hlavně denní příjem. Příliš málo i příliš mnoho tuků přijatých hlavně přes potraviny totiž má závažné důsledky pro naše tělo a nejde přitom pouze o nadváhu, obezitu či naopak hubnutí. Hladina tuků ovlivňuje totiž nejen trávicí soustavu, ale především srdce, cévy a krevní oběh.

Co jsou tuky, jaké účinky mají a na co pomáhají

Tuky či lipidy, jde o pojmenování důležitých živin, které jsou z chemického hladina klasifikovány jako sloučeniny glycerolu, mastných kyselin a některých jiných složek. Tuky mohou mít živočišný nebo rostlinný původ, podle obsahu nasycených mastných kyselin rozeznáváme nasycené a nenasycené mastné tuky. Ty první jsou méně zdravé.

Důvodem je, že zvyšují hladinu tzv. špatného cholesterolu a tedy i riziko kardiovaskulárních onemocnění. Na druhou stranu, polynenasycené a mononenasycené tuky mají opačný účinek a jsou rostlinného typu. Nejvíce prospěšné z nich jsou omega-3 a omega-6 mastné kyseliny.

Ze všech účinků jsou tuky nejdůležitější pro tyto jejich funkce:

Zásoba energie: Na rozdíl od sacharidů sice tuky nejsou zdrojem okamžité energie, na druhou stranu, mají nenahraditelný význam právě jako zásobárna energie.


HUBNUTÍ S KETOMIXEM
– Rychlé hubnutí bez hladovění pro ženy a muže
– Bez lepku a škodlivých chemických přísad
– Vhodný už od první fáze Ketomix diety
– Koktejlem můžete nahradit až 5 denních jídel
– Zdroj pro tělo nezbytných vitamínů a minerálních látek


Vstřebávání vitamínů: Vitamíny A, D, E a K jsou klasifikovány jako vitaminy rozpustné v tucích, což znamená, že v těle se vstřebávají pouze pokud je dostatek tuku.

Stavební a ochranná funkce: Tuk má význam i v tom, že pomáhá na termoregulaci těla a ochranu vnitřních orgánů a má stavební funkci pro nervovou soustavu.

Kromě těchto oblastí by se měli na příjem tuku zaměřit především:
• muži a ženy, které se věnují silovému tréninku a potřebují silné svaly
• lidé s problémy s nadměrnou suchostí vlasů, pokožky a pleti
• senioři, kteří chtějí podpořit svou mentální vitalitu a kognitivní funkce
• ti, co chtějí snížit riziko srdečních chorob, zejména pokud jde o zdravé tuky

VLIV NA MUŽE AJ ŽENY V KAŽDÉM VĚKU

Málokdo ví, že tuky ovlivňují i ​​hormonální hladinu, což zasahuje i do zdraví pohlavní soustavy. To ovlivňuje u mužů na svalstvo a libido, u žen zas na narušení menstruačního cyklu. Pochopitelně, musí jít o dlouhodobé problémy s hladinou tuku v těle.

Doporučená denní dávka tuků a jak se projevuje jejich nedostatek

Přijímat tuky je pro fungování organismu nezbytné, důležité je samozřejmě soustředit se především na jejich zdravější typy. V případě, že byste se snažili jejich v jídelníčku příliš omezit, projeví se to ve více oblastech od mozek po kůži.

Zde jsou 4 oblasti, kde se snížená hladina tuku v těle projeví nejvíce:

Mozek a jeho funkce: Nedostatek tuků s sebou přináší zhoršení kognitivních funkcí od paměti až po soustředění se, také zvýšené riziko demence a poškození nervů.

Vlasy, kůže a nehty: Tuky jsou důležité i pro udržování zdravého stavu vlasů, pokožky a nehtů, pomáhají také na jejich promaštění, proti suchosti a proti lámavosti.

Trávení a vstřebávání: Stejně tak třeba s tuky počítat pokud jde o jejich vliv na správné fungování trávení a pro absorpci vitamínů A, D, E a K rozpustných v tucích.

Hormonální nerovnováha: Nedostatek příjmu tuku v potravinách může vést i k hormonální nerovnováze, zejména pokud jde o hladinu estrogenu a testosteronu.

Denní dávka a příjem tuků v poměru k jiným živinám by měly být následující:
• podle nutričních odborníků by měly tuky tvořit třetinu příjmu energie
• poměr mezi nenasycenými tuky a nasycenými tuky by měl být alespoň 2: 1
• denní dávka u běžného člověka by měla být 1 gram tuku na 1 kg hmotnosti
• pokud i budete držet dietu, minimem je jedna třetina zmíněného denního příjmu

Zdroje a potraviny, které obsahují tuky

Do těla se tuky dostávají primárně přes jídla a potraviny, které konzumujeme. Právě proto je vhodné přizpůsobit jídelníček tomu, abyste měli vyvážený poměr jednotlivých makroživin neboli bílkovin, sacharidů i tuků. Všechny složky jsou pro tělo potřebné.
Pokud jde o potravinové zdroje tuků, zde jsou ty nejčastější:

Maso a masné produkty
Základem jídelníčku z pohledu tuků jsou živočišné zdroje a zde jde hlavně o maso. Zdravější formy tuku obsahují drůbež, zejména kuřecí a krůtí maso, více tuku je ve vepřovém a hovězím mase. Pozor si však dejte na slaninu či uzeniny, ty konzumujte méně.

Ryby
Pokud jde o živočišné zdroje tuků a mastných kyselin, nelze samozřejmě zapomenout na ryby. Zde se také, podobně jako u mase, rozeznávají tučné a méně tučné ryby, je třeba je vhodně kombinovat. V jídelníčku by neměly chybět losos, makrela, tuňák a sardinky.

Mléko a mléčné produkty
To, že mléko a mléčné výrobky obsahují tuk, vyplývá již z jejich rozdělení na nízkotučné, polotučné a plnotučné druhy. Méně zdravé tuky jsou například ve zmrzlině a plnotučném mléce či sýrech, zdravější mastné kyseliny v jejich nízkotučných druzích.

Rostlinné oleje
Na studenou i teplou kuchyni se běžně používají různé druhy rostlinných olejů, ale ne všechny obsahují právě ty nejzdravější tuky. Dobrou zprávou je, že i zde si umíte vybrat prospěšné druhy, zejména pokud jde o lněný, sojový, olivový a řepkový druh oleje.

Ořechy a semena
Zdravé rostlinné tuky a mastné kyseliny se nacházejí nejen v olejích, ale i v olejnatých semenech, zejména v lněných a chia semínkách. Stejně tak se doporučuje do jídelníčku zařadit i vlašské, pekanové a kešu ořechy, také mandle a arašídy a másla z nich.

Další potraviny a suroviny
Tuky se nacházejí také v některých jiných druzích potravin a surovin, ale ne vždy jde o jejich zdravé formy. Najít je lze například v slaných pochutinách, chipsy a popcorn, v pekařských výrobků, v některých sladkostech a v sóji a sójových výrobcích.

IDEÁLNÍ KOMBINACE RŮZNÝCH TUKŮ

Jak již bylo řečeno na úvod, existují různé druhy tuků, nejdůležitější je rozeznávat nasycené a nenasycené. Mezi zmíněných zdrojů je vhodné dávat více přednost těm druhým, zvláště pokud jde o kvalitní oleje, olejnaté ryby, ořechy a olejnatá semena.

Nejdůležitější otázky související s tuky

Jsou všechny tuky nezdravé a pokud ne, které organismu škodí nejvíce? Nacházejí se tuky pouze v mase nebo je lze nalézt i v jiných potravinách, například v sladkostech? Jsou tuky za obezitou či nadváhou a jak se to dá ovlivnit? Nejen tyto otázky trápí mnoha mužů a mnohé ženy, což vidno i podle internetových fór.

Zde jsou témata a dotazy, které jsou v diskusích nejčastěji:

Jak škodí tělu nasycené tuky a třeba je zcela omezit?
Několik průzkumy ukazují, že příliš mnoho nasycených tuků ve stravě zvyšuje hladinu škodlivého cholesterolu a také riziko ucpávání cév. Na druhou stranu, není dobré je zcela omezit, spíše minimalizovat na maximálně 10% z příjmu kalorií za den.

Hodně se mluví o omega-3 a omega-6 tucích, jak pomáhají?
Tak omega-3 nenasycené mastné kyseliny, jakož i omega-6 mastné kyseliny jsou esenciální tuky, čili jsou pro tělo důležité, ale neumíme si je vyrobit. Mají smysl pro snížení škodlivého cholesterolu a hladiny triglyceridů. Najdete je hlavně v rybách a rostlinných olejích.

Je pravda, že nezdravé a škodlivé tuky jsou i v sladkostech?
Ano. Většina lidí si myslí, že sladkosti by se neměly konzumovat hlavně kvůli vysokému obsahu cukru, ale je tomu tak i kvůli nasyceným tukem. Pozor je třeba si dát hlavně na ty levnější druhy, zejména nekvalitní cukrovinky, polevy či náhrady čokolád.

Jak souvisí tuky s přibíráním a proč se ukládají v těle?
Tuky jsou, podobně jako i sacharidy a bílkoviny, zdrojem kalorií pro lidský organismus. Ze všech těchto živin je mají nejvíce, až 9 kalorií na gram. Spalování tuků je pro tělo náročnější než spalování sacharidů a proto je raději ukládá.

Tuky a jejich význam pro hubnutí

Téma tuky a hubnutí je velkým opředena množstvím mýtů. Většina lidí si myslí, že pokud se zbaví tuků v potravě, automaticky zhubnou. To však není pravda, zdravé tuky jsou ve správném množství nezbytné. Pro hubnutí je spíše důležité jejich spalování.

Právě na tento aspekt se zaměřuje stále známější Keto dieta:

Jejím cílem je dosáhnout stavu zvaný ketóza, který je charakteristický tím, že znamená změnu metabolismu tuků, které jsou v tomto případě spalovány více, než sacharidy

Tento typ diety funguje na více pilířích, nejdůležitější jsou:
• změna jídelníčku tak, aby byl příjem tuků a sacharidů snížen
• díky tomu dochází ke ketóze, čili k efektivnějšímu spalování tuku
• zároveň se do jídelníčku ve zvýšené míře dostávají bílkoviny a vláknina

Díky kombinaci zmíněných tří principů je dosažení ketózy jen otázkou několika dní, ale zároveň má dieta pozitivní vlivy nejen na hubnutí. Snížení příjmu tuku a sacharidů přináší zlepšení fungování krevního oběhu a zdraví cév a srdce, stejně tak se působí pozitivně na hladinu cholesterolu a cukru v krvi a na krevní tlak.

Dieta je také pozitivní v tom, že se zlepšuje pravidelnost stravování během dne, podporuje metabolismus a trávení a je možné ji držet dlouhodobě i více měsíců. Díky tomu má snížené riziko jojo efektu a zároveň podporuje dlouhodobé zlepšení životosprávy.

Pokud byste si ji chtěli usnadnit, hlavně co se týče jídelníčku, můžete sáhnout po značce KetoMix. Jde o výrobce proteinových potravin od polévek, přes hlavní jídla až po tyčinky a slané a sladké pochutiny, které jsou z hlediska složení optimalizované právě pro ketogenní dietu. S jejich využitím odpadnou problémy s vařením a vhodným jídelníčkem.

Jak a kde koupit výživové doplňky a přípravky na Keto dietu

Dobrou zprávou pro každého, kdo by chtěl ketonovou dietu zkusit, je to, že všechny zmíněné potraviny a produkty KetoMix si víte objednat za pár minut a přímo z pohodlí domova. K dispozici máte eshop www.ketomix.cz s celým sortimentem.

Jde o oficiální internetový obchod s následujícími výhodami a benefity:
• v první řadě máte záruku nejlepší ceny a originality produktů
• nákup i doručení vyřídíte přímo doma, nikam netřeba chodit
• můžete platit nejen hotově, ale i bezhotovostně a přes internet
• nákup vyřešíte přes počítač, tablet, notebook nebo i mobilní telefon

Online nákup je stále populárnější formou a i proto značka KetoMix vsadila na tuto formu. Dobrou zprávou je, že díky tomu můžete mít potraviny a produkty pro dietu doma do 3 pracovních dnů a při větší objednávce dokonce neplatíte za doručení nic.

K dispozici máte několik druhů platby, ať už půjde o placení na dobírku a v hotovosti přímo kurýrovi, nebo platbu předem a přes internet, například bankovním převodem nebo platební kartou. Na zmíněné webstránce si umíte všechny potraviny a produkty rychle a jednoduše porovnat a objednat jednotlivě i v komplexních balíčcích.

Ohodnoťte tento příspěvek!
[Celkem: 1 Průměrně: 4]

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno