Sacharidy: Rozdělení, co to je a jaký je jejich význam, vliv na hubnutí, kde a v čem jsou

0
413
Sacharidy Rozdeleni jaky je jejich vyznam vliv na hubnuti kde a v cem jsou

Sacharidy jsou jednou ze tří základních živin potřebných pro fungování organismu. Zařazují se mezi makronutrienty a tělu poskytují energii na běžné fungování během celého dne. Jsou důležité pro svaly, ale i pro celkovou mentální vitalitu.

Mnoho lidí si plete sacharidy a cukry. Stejně tak je třeba rozeznávat jednoduché a složené sacharidy, přičemž ty druhé jsou například při cvičení velmi důležité. Pokud chcete vědět, jaké funkce mají sacharidy v těle, jaké jsou jejich nejlepší zdroje, jaká by měla být dávka za den nebo jak spolu souvisí sacharidy a hubnutí, čtěte dále.

Co jsou sacharidy, jaké účinky mají a na co pomáhají

Sacharidy, nazývané také uhlohydráty nebo karbohydráty, patří mezi makronutrienty, čili do skupiny nejdůležitějších živin. Z chemického hlediska jde o sloučeniny uhlíku, vodíku a kyslíku. Jednoduché sacharidy se nazývají cukry a patří sem hlavně glukóza, fruktóza a galaktóza. Mezi komplexní sacharidy patří oligosacharidy a polysacharidy.

Do skupiny oligosacharidů patří sacharóza, maltóza a laktóza. Polysacharidy rozlišujeme podle toho, jak je dokáže tělo strávit a to na stravitelné, například škrob, částečně stravitelné, například inulin a nestravitelné, kam patří pektin a celulóza.


HUBNUTÍ S KETOMIXEM
– Rychlé hubnutí bez hladovění pro ženy a muže
– Bez lepku a škodlivých chemických přísad
– Vhodný už od první fáze Ketomix diety
– Koktejlem můžete nahradit až 5 denních jídel
– Zdroj pro tělo nezbytných vitamínů a minerálních látek


Sacharidy jsou pro důležité zejména v těchto třech oblastech:

Energie: Nejdůležitější význam sacharidů pro organismus je v tom, že jde o zdroj energie a to tak pro svaly a fyzický výkon, jakož i pro mozek a psychickou vitalitu.

Vliv na bílkoviny a tuky: Sacharidy v těle působí preventivně vůči rozkladu bílkovin a pro jejich využití jako paliva pro svaly, také na využití tuků.

Stavební a zásobní funkce: Sacharidy mají také stavební funkci, zejména celulóza a chitin, zásobní funkci, hlavně škrob, jsou součástí membrán, enzymů i hormonů.

Přestože sacharidy jsou prospěšné pro každého, nejvíce jsou potřebné pro:
• ty, co se věnují náročnější fyzické aktivitě, sportu či cvičení
• každého, kdo má více stresu během dne, pomáhají zklidnit nervový systém
• lidi, kteří mají velmi rychle hlad po dojedení nějakého jídla
• muže i ženy, kteří cítí dlouhodobě únavu a nedostatek energie či vitality

Nutné odhadnout SPRÁVNOU HLADINU

Nedostatek ale také přebytek sacharidů v organismu má několik negativních vlivů. Pokud je jich v těle málo, tělo si je ukládá v podobě tuku do zásoby na horší časy. Pokud je jich mnoho, platí totéž. Správná denní dávka je proto důležitá i pro hubnutí.

Doporučená denní dávka sacharidů a jak se projevuje jejich nedostatek

Sacharidy jsou pro tělo jednou ze základních živin a nelze je z jídelníčku úplně vynechat. Na druhou stranu, ani dlouhodobě snížená hladina a nízký příjem nezůstanou zcela bez následků, které se dají pozorovat navenek či ovlivňují organismus uvnitř.

Nejvíce se objevují tyto příznaky nedostatku sacharidů:

Fyzická vyčerpanost: Nejčastějším projevem nízké hladiny sacharidů je fyzické vyčerpání, které bývá viditelné rychlejší únavou během dne nebo během aktivity.

Psychické a nervové potíže: Nízká hladina sacharidů v těle může vyvolat i některé problémy neurologického typu, například bolesti hlavy, stejně tak pocit nedostatku energie.

Neustálá chuť na jídlo: Sacharidy dokáží organismus zasytit a pokud jich je nedostatek, dochází naopak k pocitu nedostatečného nasycení či hladu i krátce po jídle.

Zápach z úst: Posledním typickým projevem dlouhodobějšího nedostatku sacharidů je zápach z úst. Tehdy vám nepomůže ani ústní voda a ani jakékoliv časté mytí zubů.

Pokud jde o doporučenou denní dávku sacharidů, třeba se držet těchto pravidel:
• u běžného člověka by měly být sacharidy obsažené ve stravě objemu 50%
• doporučená denní dávka je od 4 do 6 gramů na 1 kg tělesné hmotnosti
• u lidí, kteří mají pravidelný pohyb, třeba denně přijmout 100 až 150 gramů
• pokud budete chtít hubnout, je vhodné snížit limit pod 100 gramů za den

Zdroje a potraviny, které obsahují sacharidy

Sacharidy do těla doplňujeme přes různé suroviny, potraviny a jídla. Většina lidí má asociované sacharidy se sladkostmi, ale zdaleka nejde o jejich jediný zdroj, spíše o ten nejméně zdravý. Možná budete překvapeni, ale jsou i v ovoci a zelenině.

Zde jsou potravinové zdroje sacharidů, které jsou nejvýznamnější:

Sladkosti a sladké pochutiny
Asi nejznámějším potravinovým zdrojem sacharidů jsou sladkosti a různé sladké pochutiny, například dezerty, tyčinky, zákusky, dorty, zmrzlina a podobně. Je však třeba dodat, že v těchto potravinách se nacházejí jednoduché sacharidy, jejichž příjem třeba kontrolovat.

Ovoce
Lepším zdrojem sacharidů je naopak ovoce, kde nebudete mít problém najít i zdravé sacharidy, které dokáží vašemu tělu doplnit energii na delší dobu i různé vitamíny. Do jídelníčku můžete zařadit například banány, fíky, ananas, hrušky nebo jahody.

Zelenina a luštěniny
Sacharidy se nacházejí také v zelenině a luštěninách. Nejvíce je najdete v bramborách, hrachu, hlávkovém salátu, špenátu, paprice, cuketě, okurce, chřestu, rajčatech, fazolích, čočce nebo v Cicero. Plusem je, že jde i velmi dobré zdroje vlákniny.

Ovesné vločky a celozrnné potraviny
Pokud snídáte ovesné vločky, doplňujete do svého těla prospěšné sacharidy a možná o tom ani nevíte. Tyto sacharidy navíc účinkují dlouhodobě a tak vám dají energii i na celý den. Vlákninu a podobně prospěšné sacharidy mají také celozrnný chléb nebo toasty.

Další potraviny
Mezi další potraviny a suroviny, kterými víte do těla doplnit prospěšné sacharidy, patří také quinoa, rýže, hřiby a v menším množství i některé ořechy, semena a mléko. Obzvláště chia a dýňová semena nebo oleje z nich jsou zdravým zdrojem sacharidů.

Nápoje a tekutiny
Pokud jde o nápoje, hodně sacharidů a hlavně cukru se nachází v slazených limonádách, stejně tak v alkoholu, energetických nápojích a iv ovocných džusech. Při té poslední kategorii třeba rozeznávat kupované džusy a doma připravené ovocné šťávy.

Dbejte na pestrý jídelníček

To, že sacharidy jsou pro naše tělo nezbytné, nikdo nepopírá, ale netřeba se soustředit při výběru potravin pouze na ně. Dívat třeba na rovnováhu všech živin, čili i na bílkoviny a na tuky. Čas od času si můžete dopřát i „nezdravé“ sladkosti.

Nejdůležitější otázky související se sacharidy

Jsou sacharidy nezbytné i před nějakou fyzickou aktivitou? Pomůže mi v hubnutí to, pokud je ze svého jídelníčku úplně vyloučím? A které jsou nejzdravější zdroje sacharidů, pokud jde o potraviny? O podobné témata se lidé zajímají poměrně často a to na více fórech a v diskusích. Nejde přitom pouze o oblast hubnutí.
Internetové fóra a diskuse obsahují i ​​tyto dotazy a otázky:

Které jsou nejlepší a které naopak nejhorší zdroje sacharidů?
Pokud jde o zdravotní hledisko nebo riziko nadváhy či naopak podpora hubnutí, mezi nejlepší zdroje sacharidů patří ovoce, zelenina, ořechy, semínka a celozrnné potraviny. Naopak nejhoršími zdroji jsou sladkosti, bílé pečivo a ovocné džusy.

Jak se sacharidy souvisí glykemický index a co znamená?
Pod pojmem glykemický index se myslí ukazatel, který hovoří o tom, jak mohou konkrétní potravina, surovina či jídlo zvýšit hladinu cukru v krvi. Z dlouhodobého hlediska je pro tělo dobré, pokud převažují potraviny, které obsahují sacharidy s nižším indexem.

Mohu zhubnout, pokud z jídelníčku vyloučím všechny sacharidy?
Ne, protože sacharidy samy o sobě obezitu ani nadváhu nezpůsobují ani ji nemohou vyřešit. Jde o poměrně častý mýtus, kdy se cukrem připisují problémy s hmotností, ale neoprávněně. Důležitý totiž jsou celkový kalorický příjem a životospráva.

Je nutné nebo možné užívat sacharidy před cvičením?
To závisí na intenzitě tréninku a od toho, o jaké sacharidy půjde. Pokud zvolíte nízkosacharidové jídlo nebo jídlo s obsahem pomalých sacharidů, pomůže vám to. V případě, že sáhnete po rychlých a prázdných sacharidech, tělo je spálí a pak se rychle vyčerpáte.

Sacharidy a jejich význam pro hubnutí

Pokud jde o sacharidy a hubnutí, organismus při jakékoliv zvýšené námaze a potřebě energie sáhne vždy na úvod právě po energie ze sacharidů. V případě, že byste chtěli při hubnutí a například cvičení hubnout z tuhu, musíte tento vzorec změnit.

Jak? Odpověď a celkem ověřený postup nabízí Keto dieta:

Pod tímto názvem se myslí speciální dieta zaměřená na navození stavu ketózy, což je metabolický stav v těle, kdy se jako zdroj energie využívá spalování tuků

Pro tuto dietu jsou typické tři důležité podmínky a charakteristiky:
• dosažení stavu zvaného ketóza, kdy se spalují primárně tuky
• změna jídelníčku tak, aby byl příjem sacharidů do 50 gramů denně
• zvýšení příjmu vlákniny na podporu metabolismu a celkově trávení

Tato dieta je založena na zvýšení příjmu bílkovin a naopak na snížení příjmu tuků a sacharidů, čímž se dosáhne již zmíněná ketóza důležitá pro efektivní spalování tuků jako zdroje energie namísto sacharidů. Dieta má tři fáze, obvykle je doba diety 12 až 14 týdnů. Poslední fáze je přechodná a určená pro stabilizaci hmotnosti.

Na rozdíl od jiných diet je Ketonová dieta pozitivní v tom, že pomáhá nejen na hubnutí, ale i na metabolismus, trávení, preventivně proti vzniku cukrovky a také na aktuální zdraví cév, srdce a krevního oběhu. Má totiž vliv na cholesterol i cukr v krvi.

Pokud byste ji chtěli dodržovat a zároveň nechcete příliš řešit přesný jídelníček, můžete zkusit dietní program značky KetoMix. Jde o výrobce proteinových potravin pro Keto dietu a to pro celodenní stravování od snídaně až po večeři. V sortimentu naleznete i proteinové nápoje a vše si umíte koupit v balíčcích i na 1 týden či celý měsíc.

Jak a kde koupit výživové doplňky a přípravky na Keto dietu

Zmíněný sortiment potravin a produktů KetoMix určených právě pro ketogenní dietu si víte zakoupit v oficiálním obchodě značky. Kromě kamenné prodejny víte využít i eshop www.ketomix.cz, kde si vše objednáte bez ohledu na to, odkud jste.

Takový způsob nákupu je nejen pohodlný, ale má i další benefity:
• máte záruku originality všech přípravků a také jistotu nejlepší ceny
• objednávka je rychlá nakolik ji uděláte přes mobil, tablet i počítač
• nemusíte nikam osobně jít, doručení je kurýrem přímo domů
• vše je flexibilní, ať už jde o způsob platby nebo kurýrní službu

Do online košíku stačí jen vložit ty potraviny, produkty, nápoje či celé balíčky, o které máte zájem, vyplnit své osobní údaje, zvolit typ platby, kurýrní službu a pak objednávku už jen odeslat. Zpravidla do 3 pracovních dnů máte zásilku s produkty doma.

Při placení se obejdete i bez hotovosti, kromě platby na dobírku si můžete zvolit i platbu platební kartou či bankovní převod přes internet banking. Pokud byste měli další informace ohledně samotné diety, jednotlivých produktů a potravin nebo podmínek nákupu, eshop nabízí i oficiální online a telefonickou infolinku s operátorem.

Ohodnoťte tento příspěvek!
[Celkem: 1 Průměrně: 5]

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno