Co je BMI index, důležité hodnoty, jeho význam pro zdraví a jaký výpočet má kalkulačka

0
1575
Co je BMI index, důležité hodnoty, jeho význam pro zdraví a jaký výpočet má kalkulačka

Zkratka BMI index znamená tzv. body mass index, volně přeloženo index tělesné hmotnosti. Za tímto pojmenováním se skrývá vzorec, který má význam z pohledu poměru mezi výškou a tělesnou hmotností. Výsledné hodnoty se používají na měření nadváhy.
V souvislosti s BMI třeba zmínit to, že existuje tabulka, která podle naměřené hodnoty určuje to, zda máte podváhu, normální váhu, nadváhu nebo obezitu. Tyto normy se mohou mírně lišit podle rasy nebo pohlaví, muži a ženy mají z tohoto pohledu i jiné hodnotící kritérium například pro obvod pasu. Chcete vědět víc? Čtěte dál.

Co je BMI index, jeho význam a co znamenají hodnoty

BMI je tedy index tělesné hmotnosti, který má na základě poměru mezi výškou a váhou jasný výsledek vyjádřený přesným číslem. Význam tohoto čísla je získat ukazatel při měření obezity. Vzhledem k jednoduchý výpočet jde spíše o orientační hodnotu.


HUBNUTÍ S KETOMIXEM
– Rychlé hubnutí bez hladovění pro ženy a muže
– Bez lepku a škodlivých chemických přísad
– Vhodný už od první fáze Ketomix diety
– Koktejlem můžete nahradit až 5 denních jídel
– Zdroj pro tělo nezbytných vitamínů a minerálních látek


BMI totiž nebere v úvahu některé individuální faktory, například obvod pasu, stavbu těla, množství svalstva a množství tuku. Pro statistiku je však BMI důležité, především proto, že dokáže alespoň orientačně určit to, zda člověk má problém s nadváhou nebo naopak podváhou. Při nadváze se pak rozeznávají různé stupně podle hodnoty.

Podle toho, jaká hodnota indexu BMI vám vyšla, může nastat:
• podvýživa, někdy nazývaná také podváha, přičemž čím je číslo indexu BMI nižší, tím závažnější je, obvykle se týká lidí trpících anorexií či bulimií
• ideální a normální váha, která samozřejmě nemusí ještě nic vypovídat o tom, jakou máte postavu, ale spíše vyjadřuje minimální míru zdravotních rizik
• nadváha, nazývaná někdy i termínem lehká nebo mírná nadváha, kde už sice je riziko obtíží výše, ale dá se upravit jednoduchými opatřeními
• obezita, kde se podle konkrétní hodnoty rozlišuje mezi třemi stupni obezity, při tom nejvyšším je riziko komplikací hodnoceno až životu nebezpečné

To, který z uvedených stavů se týká vás, závisí na výsledné hodnoty. Je však třeba říci, že tyto hranice lze posouvat i s ohledem na rasy, například u lidí z Asie se používají o něco nižší hranice, obvykle pro každý stav platí limit nižší o 2 až 3 body.

RŮZNÉ ZDRAVOTNÍ KOMPLIKACE

Mnoho lidí považuje za problém pouze nadváhu a obezitu, kdy dochází k vyšší zátěži pro krevní oběh či pohybový aparát, ale například i podváha a podvýživa jsou nebezpečné. Bývají s nimi spojené trávicí potíže, atrofie svalstva a u žen vynechání menstruace.

Tabulka, vzorec a výpočet BMI

To, zda máte ideální váhu podle pohlaví a výšky, vám mohou detailnější prozradit i výpočty podle některých druhů vzorců. Každý z nich se v něčem mírně odlišuje, ale orientačně vám poslouží, můžete si k nim pak přidat i výše zmíněné faktory.

headerbanne Zde jsou 4 nejvíce využívány způsoby výpočtu podle vzorců:

Jak funguje výpočet: Vzorec BMI je založen na výpočtu podílu hmotnosti a výšky. Index BMI je výsledkem hmotnosti v kilogramech dělené druhou mocninou výšky v metrech. BMI se tedy rovná m děleno h, m je tělesná hmotnost v kilogramech a h výška v metrech.
Co výpočet BMI nezahrnuje: Výsledek BMI indexu nezahrnuje dva důležité faktory. Prvním je obvod pasu, kde je třeba také dívat na výsledné hodnoty a podle toho lze také určit riziko nadváhy. Druhým je pohlaví, u žen mohou být limity mírně posunuté.

Tabulka pro BMI:

Hodnota BMI Stav Zdravotní riziko
do 17,5 Podváha (podvýživa) Trávicí onemocnění, plicní onemocnění, atrofie svalů a kostí, anorexie, bulimie
17,5 až 24,9 Normální hmotnost Minimální zdravotní rizika
25 až 29,9 Nadváha (mírná nadváha) Vysoký tlak, srdeční potíže
30 až 34,9 Obezita 1. stupně Středně zvýšené riziko *
35 až 39,9 Obezita 2. stupně Vysoké riziko*
Nad 40 Obezita 3. stupně Velmi vysoké riziko*

 

* Kardiovaskulární onemocnění, diabetes mellitus, žlučníkové problémy, nádory, hormonální poruchy, zadýchání se a zhoršení dýchacích potíží, poruchy cyklu u žen, degenerativní problémy pohybového aparátu, kožní onemocnění, potíže se spánkem, komplikovanější hojení zranění a poranění

Tabulka pro obvod pasu:

Stav Obvod pasu u mužů Obvod pasu u žen
Normální váha Do 94 cm Do 80 cm
Nadváha Nad 94 cm Nad 80 cm
Obezita Nad 102 cm Nad 88 cm

 

Řešení obezity a nadváhy podle BMI doma

Pokud vám kalkulačka či tabulka BMI vypočítali, že máte nadváhu nebo nebodej až obezitu, pamatujte, že je nezbytné tento stav řešit komplexně. V případě viditelných komplikací například srdce a cév se bez odborné lékařské léčby zřejmě neobejdete.

I doma však víte udělat mnoho, zejména v těchto oblastech:

Změna jídelníčku

Alfa a omega snižování hmotnosti je změna jídelníčku. V tomto případě je třeba omezit potraviny s vyšším obsahem tuku, komplexních sacharidů a solí, stejně tak smažené a uměle zpracované potraviny. Naopak, zelenina, ryby, ovoce a ořechy jsou pozitivní.

Pravidelné stravování během dne

Lidé podceňuje nejen složení jídelníčku, ale i způsob stravování. Kdo chce zhubnout, musí jíst menší porce. Ráno se třeba před snídaní napít čisté vody a jíst až po půl hodině, stimuluje to metabolismus.

Zlepšení pitného režimu

Kromě jídla je důležité i to, co pijete. Kdo má nadváhu, musí se vzdát limonád, 100% ovocných džusů a slazených nápojů, včetně energetických. Pít třeba čistou vodu, případně vodu s ovocem a zeleninou, pomoci mohou i bylinné čaje, zejména zelený.

Pravidelný a dlouhodobý pohyb

Důležité je nejen omezit přísun kalorií přes jídelníček, ale podpořit i jejich spalování a úbytek. To lze nejefektivněji prostřednictvím fyzické aktivity a pohybu. Snažte se zkombinovat chůzi, běh, kolo, plavání a kardio trénink ve fitku.

Omezení negativních faktorů

Součástí hubnutí musí být i změny životního stylu, zejména pokud jde o minimalizaci zlozvyků. Samozřejmostí je omezení kouření a alkoholu, stejně třeba minimalizovat i stres a naopak, v noci si třeba dopřát kvalitní, alespoň 8 hodinový spánek.

Obrňte se hlavně trpělivosti –
Boj s nadváhou či obezitou není vůbec sprint, ale spíše běh na dlouhou trať. Tak, jak pomalu člověk tloustne, tak obvykle pomalu i hubne. Důležité je snažit se působit na snížení hmotnosti co nejvíce komplexně a také postupovat trpělivě krok za krokem.

Proč vyzkoušet i Keto dietu

Jednou z možností, jak ovlivnit nadváhu či obezitu, je i komplexní změna životního stylu, životosprávy a stravování. Její součástí by měla být změna jídelníčku, ideálně prostřednictvím cílené a dlouhodobé diety. Takovou je například Keto dieta.

V jejím případě jde o zásadní změny poměru živin a to kvůli ketóze:
• v tomto případě se jedná o drastické snížení příjmu sacharidů z potravin, konkrétně pod příjem 50 gramů denně, stejně tak i o snížení příjmu tuků
• výsledkem takové redukce je navození ketózy, což je fyziologicky přirozený stav metabolismu, kdy tělo sahá primárně po tucích jako po zdroji energie
• ketóza nastává již po několika dnech diety, jejím výsledkem je zvýšené spalování tukových zásob a tkání, které organismus využívá na energii
• zároveň s tím dochází ke zvýšení příjmu bílkovin ve stravě, následkem čehož je podpora výkonnosti svalů, fyzické vitality a omezení pocitu hladu

267a8ceb

Ketogenní dieta, jak se jí také říká, přináší i zvýšenou konzumaci zeleniny, která je dobrým zdrojem vlákniny, stejně tak i oříšků a semen. Výsledkem je to, že podporuje nejen hubnutí přes spalování tuků, ale i přes stimulaci metabolismu a trávení.

Kromě toho pomáhá ke snížení hladiny cukru v krvi, zvýšení tzv. dobrého cholesterolu, zlepšení krevního tlaku a působí preventivně proti vzniku cukrovky. Keto dieta je dlouhodobá, trvá 12 až 14 týdnů a má tři fáze, takže náběh na hubnutí je postupný a snižuje se i riziko jojo efektu. Nedochází při ní ani k drastickému úbytku svalové hmoty.

Výživové doplňky

Ketonová dieta má tedy těžiště v jídelníčku, což v praxi znamená, že jde o změnu stravování s cílem snížení sacharidů a zvýšení bílkovin. Pokud se vám zdá taková změna příliš náročná z pohledu výběru a přípravy jídel, řešením může být KetoMix.

Jde o značku producenta potravin, jídel a produktů právě pro tuto dietu:
Sortiment obsahuje větší i menší jídla, potraviny a nápoje, které mají bílkovinný základ, najdete zde i doplňky výživy s L-karnitin na spalování tuku

Co se týče nejdůležitějších vlastností a výhod, tak KetoMix vám nabízí:
• efektivní nákup celodenního jídelníčku a stravování na jednom místě
• jednoduchost a rychlost přípravy jídel a nápojů, jde o věc do 5 minut
• jistotu, že z pohledu poměru bílkovin, sacharidů a tuků nenarušíte ketózu

Všechny tyto výhody třeba doplnit o to, že zmíněné jídla a nápoje jsou velmi dobrým zdrojem potřebných vitamínů a minerálů, které během diétovaní organismus potřebuje. Naopak, nemusíte se obávat použití nějakých rizikových chemických přísad, to v tomto případě nehrozí. S výjimkou pečiva s v sortimentu KetoMix nenachází ani lepek.

Pokud jde o konkrétní nabídku, z potravin jsou nejdůležitější proteinové polévky, kaše, omelety, palačinky, těstoviny, pečivo, pomazánky, dresinky a sušené maso. Doplňují jejich proteinové tyčinky s různou příchutí, které můžete konzumovat po celý den.


HUBNUTÍ S KETOMIXEM
– Rychlé hubnutí bez hladovění pro ženy a muže
– Bez lepku a škodlivých chemických přísad
– Vhodný už od první fáze Ketomix diety
– Koktejlem můžete nahradit až 5 denních jídel
– Zdroj pro tělo nezbytných vitamínů a minerálních látek


Pokud byste měli chuť na pochutiny, sáhnout můžete po proteinových chipsech i čokoládě. Součástí nabídky jsou také proteinové nápoje v různých příchutích a to včetně veganských typů. Tyto potraviny a jiné produkty si můžete nakoupit jednotlivě, nebo si nechat sestavit jídelníček podle typu obezity či koupit balíčky na týden nebo i na celý měsíc.

Výživové doplňky na Keto dietu

Zmíněné potraviny, jídla, nápoje i výživové doplňky víte zakoupit přímo přes oficiální zastoupení značky KetoMix na Slovensku a to buď v kamenné prodejně nebo v eshopu na www.ketomix.cz. Jde o oficiální web, kde najdete informace i o dietě.

Podstatné je, že pro zákazníky má online nákup několik benefitů:
• není třeba nikam osobně jít, doručení může být přímo domů
• je jedno kde bydlíte, objednávku zařídíte přes počítač i přes smartphone
• máte jistotu, že všechny produkty jsou originální a zároveň za nejlepší cenu
• na jednom místě víte všechno srovnat a to včetně detailního složení

Neméně důležitým plusem nákupu přes internet je, že značka má k dispozici i oficiální telefonickou a online infolinku. Na ní vám operátoři zodpoví všechny dotazy a otázky týkající se samotných produktů, způsobu nákupu, dopravy či přímo diety.
Placení může být přímo při nákupu, kdy máte na výběr platební kartu i internet banking, ale i v hotovosti a na dobírku. Běžně trvá doručení do 3 pracovních dnů, zásilku si umíte objednat přímo domů, ale i na odběrné místo Zásilkovňa. Plusem je, že ani při té největší objednávce balíčku na delší období nepřekročí hmotnost 5 kilogramů.


HUBNUTÍ S KETOMIXEM
– Rychlé hubnutí bez hladovění pro ženy a muže
– Bez lepku a škodlivých chemických přísad
– Vhodný už od první fáze Ketomix diety
– Koktejlem můžete nahradit až 5 denních jídel
– Zdroj pro tělo nezbytných vitamínů a minerálních látek


ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno