Metabolické typy a hubnutí pro sacharidový, proteinový a smíšený metabolický typ

0
320
Metabolické typy a hubnutí pro sacharidový, proteinový a smíšený metabolický typ

Metabolismus neboli látková přeměna, je proces, kterým tělo zpracovává přijaté živiny a dále je využívá k okamžité spotřebě nebo se ukládají do těla jako zásoba pro budoucnost. Teorie metabolických typů proto říká, že každý člověk má jiný typ metabolismu.

Právě podle toho, jaký typ živin ví tělo lépe zpracovat, existují sacharidový, proteinový a smíšený metabolický typ. Tomu je třeba přizpůsobit jídelníček a stravování a výsledkem by měla být minimalizace přibírání, lepší trávení, efektivnější metabolismus a podpora hubnutí. V následujících řádcích si metabolické typy představíme blíže.

Co jsou metabolické typy a jaké oblasti metabolismus ovlivňuje

Metabolismus je souhrn chemických a fyziologických procesů těla, které ovlivňují látkovou výměnu. Výsledkem procesů a rychlosti metabolismu je to, kolik kalorií tělo spotřebuje pro vlastní potřeby a kolik jich naopak ukládá. Čím více jich ukládá, tím více tloustne.

Zde je důležitý bazální metabolismus a jeho rychlost, které ovlivňují to, kolik kalorií nebo energie tělo spotřebuje pro vlastní fungování a kolik je už mnoho, čili je musí uložit jako tukové zásoby. Podle toho, jaká by měla být převaha bílkovin nebo sacharidů v jídelníčku, aby jejich organismus věděl co nejlépe zpracovat, existují i metabolické typy.


HUBNUTÍ S KETOMIXEM
– Rychlé hubnutí bez hladovění pro ženy a muže
– Bez lepku a škodlivých chemických přísad
– Vhodný už od první fáze Ketomix diety
– Koktejlem můžete nahradit až 5 denních jídel
– Zdroj pro tělo nezbytných vitamínů a minerálních látek


Kromě toho na metabolismus a hubnutí ovlivňují také:

  • pravidelnost a intenzita pohybu, v tomto ohledu platí, že čím více je pohybu, tím je metabolismus rychlejší, ale pro každého člověka jde o jiný druh pohybu
  • jídelníček, konkrétně původ a typ bílkovin a sacharidů, jejich poměr k tukům, stejně i zastoupení vlákniny a neméně důležitý je objem zdravých mastných kyselin
  • pitný režim, v tomto ohledu jde o pravidelnost a objem pití, ale také o skladbu nápojů, kde by měla být základem voda a co nejméně sladkých a energetických nápojů
  • na zrychlení metabolismu pozitivně ovlivňuje i snížení teploty těla, ideálně studenou sprchou, stejně i podpora termogeneze konzumací pálivých jídel

 

SOUČÁSTÍ HUBNUTÍ BY MĚL BÝT AJ POHYB

To, že pomocí zvolení vhodných potravin víte ovlivnit metabolismus, je jen jedna stránka mince. Jakkoliv je metabolismus důležitý pro hubnutí, netřeba zapomínat ani na druhý důležitý faktor a tím je pohyb. Snažte se hýbat co nejvíce a pravidelně.

Sacharidový, proteinový a smíšený metabolický typ

Podle toho, jaký typ jídelníčku je pro daný metabolismus nejlepší, známe buď sacharidový, bílkovinný nebo smíšený typ metabolismu. Odlišují se nejen tím, jaký by měl být poměr živin, ale také tím, kde se na těle nejvíce přibírá a jaký typ pohybu je efektivní.

Zde jsou jednotlivé typy popsány více také s tipy na hubnutí:

Sacharidový metabolický typ

Pro lidi s tímto metabolickým typem je typické, že mají menší chuť k jídlu a dost často vynechávají hlavní jídla během dne. Látková přeměna je pomalejší, nejvíce se přibírá kolem pasu a na hubnutí je nejlepší kombinace pravidelného, ​​ale méně intenzivního pohybu společně s odpočinkem přes den a spánkem v noci. Extrémně cvičení nepomáhá.

Ideální poměr živin v jídelníčku by měl být 70:20:10% a v pořadí sacharidy, bílkoviny a tuky. Mezi vhodné sacharidy patří ty, které jsou obsaženy v potravinách jako jsou ovesné vločky, rýže, proso, hrách, okurka, lilek, špenát, ananas, jablko, banán, bobulové plody, kiwi, papája, meloun, třešně, broskev nebo obecně citrusové ovoce.

Pokud jde o doporučené bílkoviny do jídelníčku, člověk se sacharidovým metabolickým typem by měl jíst libové vepřové a drůbeží maso, stejně tak ryby, zejména lososa, pstruha nebo třesku. Z mléčných produktů jsou ideální nízkotučné, zejména jogurt, sýr, mléko, kefír, tvaroh a podmáslí. Naopak, vyhýbejte se ořechem a semenům, kofeinu a těžkým jídlům.

Proteinový (bílkovinný) metabolický typ

Pokud jste proteinový metabolický typ, organizmus dokáže velmi dobře zpracovat potraviny, které mají více bílkovin a tuků. Lidé bývají více hladový a metabolismus je rychlejší, na hubnutí je proto důležité mít stravu pravidelně a více krát za den. Nízkotučný jídelníček zde nemá velký smysl, poměr bílkovin, sacharidů a tuků by měl být 50:30:20.

Organismus s bílkovinným metabolickým typem by měl jíst zejména maso a ryby, zejména jehněčí, krůtí, hovězí, zvěřinové a drůbeží maso. Ryby by měly být více bohatší na tuk, například sledě, pstruh, sardinky v oleji, šproty, tuňák nebo matjesy. Z mléčných výrobků jsou ideální tvaroh, smetana, camembert, kefír, ale ne ty nízkotučné.

Co se týče sacharidů, přednost třeba dávat takovým, které jsou v ovesných vločkách, pečivu, houbách, celeru, květáku, ananasu, avokádu nebo banánech. Konzumovat můžete i oleje, ať už půjde o lněný nebo olivový olej. Vhodné jsou i ořechy, zejména vlašské. Vyhýbejte se jídlům, které jsou odtučněné, například jako je mléko. Pít můžete i ovocné šťávy a džusy.

Smíšený metabolický typ

V populaci je samozřejmě nejčastější smíšený metabolický typ, který kombinuje výhody i nevýhody obou předchozích typů. Zde by měl být poměr sacharidů, tuků a bílkovin 50 ke 30 ke 20, případně 40 ke 40 ke 20. Lidé s tímto typem metabolismu nemají žádné vážné problémy s přibíráním pouze na jednom místě, přibírá i hubne se dost rovnoměrně.

Mezi vhodné bílkoviny patří jednak maso, zejména kuřecí maso, jehněčí, vepřové a hovězí maso a krůtí prsa, ale i ryby a mořské plody, například tuňák, treska, pstruh, losos nebo kalamáry. Z mléčných výrobků se doporučuje do stravování zařadit kefír, tvrdé sýry, tvaroh, mléko a sladká smetana. Pozor ale na tučné mléka nebo zmrzlinu.

Vhodné jsou i rýže, ovesné vločky, hlávkový salát, brokolice, mrkev, paprika, citrusy, jablka, bobulové ovoce, z olejů zejména olivový. Nízkotučné potraviny by neměly být problémem, ale ne dlouhodobě, stejně tak ani nadměrná konzumace jednoduchých cukrů. Lidé s tímto metabolismem mají optimální situaci při cvičení, pomáhá u nich každý pohyb.

ZÁSADY STRAVOVÁNÍ PODLE METABOLISMU

Při hubnutí s pomocí stravování podle metabolismu je důležité nejen to, co jíte a pijete, ale i to, aby jídla, potraviny a nápoje byly v co nejvíce původním a přirozeném stavu, což znamená více nutrientů pro tělo. Vyvarujte se smažení a podobné úpravě.

Proč vyzkoušet i Keto dietu

Jednou z ověřených možností, jak dosáhnout efektivní, viditelné a dlouhodobé snížení nadváhy či hmotnosti je Keto dieta. Nejde o dietu, která by byla podobná běžným extrémním a redukčním dietám, právě naopak, je dlouhodobá a aniž jste hladověli.

Zde jsou nejdůležitější zásady Keto diety ohledně jídelníčku:

  • v první řadě se jedná o nízkosacharidovou dietu, což znamená, že se snižuje zastoupení sacharidů v jídle a stravě, konkrétně by to mělo být do 50 gramů denně
  • zároveň se zvyšuje podíl bílkovin ve stravování, díky tomu dochází k vyššímu zastoupení živin důležitých pro snížení pocitu hladu a zvýšení nasycení
  • důležitá je i zelenina, která je významným zdrojem vlákniny, během Keto diety by měla být součástí každodenního stravování, nakolik pomáhá trávení
  • neméně důležitý je způsob stravování během dne, v tomto případě jde o zásadu 5 jídel denně v pravidelných intervalech, čímž se stimuluje metabolismus

Keto dieta je založena tedy na změnách ve stravování, jejichž cílem je navození ketózy. Jde o metabolický stav, během kterého dochází ke změně zdrojů energie a tělo si primárně bere energii ne z cukrů, ale z tukových zásob, čili spalováním tukových tkání.

Výsledkem je hubnutí tím nejzdravějším možným způsobem a zároveň snížení pocitu hladu díky bílkovinám. Více bílkovin v těle působí preventivně i vůči chřadnutí svalstva a na podporu fyzického výkonu. Dieta má plusy i v tom, že je rozdělena do fází, lze ji držet i 3 a více měsíců a pomáhá i na cholesterol, hladinu cukru a zdraví srdce.

Výživové doplňky a přípravky na Keto dietu

Nakolik je Ketonová dieta spojená se zásadní změnou poměru živin, je zřejmé, že půjde o změnu stravování. Pro někoho však může být přizpůsobení jídelníčku náročné, zvláště pokud jde o domácí recepty. S řešením v této oblasti přichází značka KetoMix.

Jde o výrobce hotových produktů, jídel a nápojů pro dietu:

KetoMix má ve svém sortimentu větší i menší potraviny, hlavní jídla, snídaně, obědy i večeře, také nápoje a také doplňky výživy na podporu metabolismu

Kromě jednoduché a rychlé přípravě nabízejí i tyto plusy:

  • ideální složení pro Keto dietu, zejména bílkovin, sacharidů a tuků
  • bezproblémová konzumace, minimum rizikových přísad a složek
  • v nabídce jsou i potraviny, jídla a nápoje pro vegany nebo celiatiky

Většina jídel se připravuje jednoduše smícháním hotové směsi s vodou a jde o záležitost na pár minut. KetoMix si dává záležet, aby v potravinách nebyly obsaženy škodlivé éčka, přísady a konzervační látky, je zde i minimum alergenů. Velké plus je v optimálním složení iz pohledu vitamínů, minerálů a stopových prvků, stejně tak vlákniny.

Co se týče výběru, z jídel najdete v nabídce značky proteinové pečivo, omelety, kaše, tyčinky, těstoviny, palačinky, sušené maso, omáčky, dresinky, pomazánky, pomazánky, polévky a další potraviny na přípravu celodenního jídelníčku ideálního pro ketogenní dietu.

V rámci nápojů si můžete vybrat hotové sirupy a ovocné nápoje, ale i proteinové koktejly, které obsahují dostatek syrovátkových nebo sójových bílkovin, na výběr máte několik druhů a příchutí. Na doplnění lze sáhnout po tabletách nebo kapslích určených ať už na lepší trávení, detoxikaci nebo spalování tuků s pomocí L-Karnitinu.

Jak a kde koupit výživové doplňky a přípravky na Keto dietu

Zmíněný sortiment jídel, nápojů a ostatních produktů v rámci značky KetoMix si umíte podívat detailně na oficiálním webu značky a to na www.ketomix.cz. Jde o web, kde získáte všechny informace o stravování během Keto diety a i o dietě samotné.

Nachází se zde i oficiální internetový obchod, kde nakoupíte:

  • bez ohledu na to, kde se nacházíte, přímo z pohodlí svého domova
  • rychle a jednoduše, objednávka je věcí pár minut nebo kliknutí
    aniž jste někam museli jít, nákup uděláte i přes smartphone
    maximálně pohodlně, kurýr vám donese balíček přímo k vám domů

Nákup probíhá podobně, jako v běžném eshopu, čili si prohlédnete nabídku jídel a nápojů, do košíku vložíte ty, které chcete, vyplníte své osobní údaje, zvolíte způsob platby a doručení a je to. Kurýr vám může balíček doručit i do nejbližší pobočky Zásilkovna.

Potraviny a produkty si můžete objednávat po jednom, ale i po balících na více týdnů či až na měsíc. Plusem je i to, že značka má oficiální infolinku, kde dostanete odpovědi na všechny vaše otázky. Platit lze hotově i předem, ať už přes internet banking nebo platební kartou. Při větší objednávce ušetříte, nemusíte platit žádné poštovné.

Ohodnoťte tento příspěvek!
[Celkem: 1 Průměrně: 5]

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno