Ketóza, její význam na hubnutí, příznaky, jak dlouho trvá, jídelníček a zkušenosti z praxe

0
344
Ketóza její význam na hubnutí, příznaky jak dlouho trvá jídelníček a zkušenosti z praxe

Pojem ketóza označuje stav metabolismu v těle, kdy organismus z uloženého tuku produkuje specifické látky, které využívá jako zdroj energie a to namísto sacharidů. Z pohledu hubnutí jde o stav, jehož dosažení je cílem diety zvané Keto dieta.

Kromě toho má ketóza výhody i pro zlepšení zdraví v rámci metabolických poruch, pro lepší trávení a fungování trávicí soustavy, stejně tak při problémech nervového systému. Na druhou stranu, ketóza má nejen výhody, ale i některé vedlejší a nežádoucí účinky či rizika. Pokud chcete vědět o tomto tématu něco více, čtěte dále.

Co je ketóza, jaký má význam na hubnutí a jaké jsou její příznaky

Pod pojmem ketóza se myslí stav metabolismu, kdy se energie potřebná pro fungování těla nezískává jako obvykle ze sacharidů, ale z tuku, alespoň tedy většina energie. Jde o stav, který je pro tělo fyziologicky přirozený a výsledkem je produkce tzv. ketolátek.

Aby se organismus do stavu ketózy, kdy přichází ke spalování tuků uložených v těle dostal, je nutné snížit příjem sacharidů a také tuků a naopak zvýšit příjem bílkovin. Díky takovéto kombinaci by neměl přechod do stavu ketózy trvat déle, než 2 až 4 dny, přičemž po jeho dosažení je třeba v jídelníčku setrvat pro udržení ketózy.


HUBNUTÍ S KETOMIXEM
– Rychlé hubnutí bez hladovění pro ženy a muže
– Bez lepku a škodlivých chemických přísad
– Vhodný už od první fáze Ketomix diety
– Koktejlem můžete nahradit až 5 denních jídel
– Zdroj pro tělo nezbytných vitamínů a minerálních látek


O ketóze je třeba vědět následující informace:

• mezi ketolátky, které souvisejí s ketózou a objeví se také v krvi, patří především aceton, kyselina acetooctová a kyselina beta-hydroxymaslová
• abyste dosáhli stav ketózy co nejrychleji, je třeba denně přijmout do 50 gramů sacharidů, od 75 do 150 gramů bílkovin a tuků nejvíce do 400 gramů
• ketóza má i několik pozitiva na kardiovaskulární systém, pomáhá preventivně při cukrovce a působí na zvýšení tzv. dobrého cholesterolu
• na hubnutí je ketóza prospěšná i proto, že při ní nedochází k pocitům hladu a jídelníček je stále bohatý na vitamíny i minerály

Pokud jde o to, jaké má ketóza příznaky, jde v podstatě o některé na první pohled negativní jevy. Mezi ně patří zápach z úst, bolesti hlavy a na úvod snížená výkonnost. Zvýšením příjmu bílkovin však víte minimálně výkonnost svalů podpořit.

JAK ZJISTIT, ZDA JSTE V KETÓZE?

Kromě některých příznaků, které jsou s tímto stavem spojené, víte určit to, zda jste v ketóze, i mnohem jednoznačnější a to s využitím speciálních diagnostických testů v podobě proužků. Ty stačí ponořit do moči a podle zabarvení zjistíte výsledek do pár minut.

Jak funguje dieta využívající ketózu

Ketóza je jako základní princip hubnutí využíván v Keto dietě, nazývané někdy i jako Ketogenní nebo Ketonová dieta. Jde o způsob stravování a životosprávy, který je založen na několika principech a to nejen ohledně jídel.

Zde jsou nejdůležitější informace o tom, jak to funguje:

Zařazení vhodných jídel
Abyste mohli naplno využít ketózu, jídelníček by měl být tvořen kombinací chudšího masa a ryb, nízkosacharidových mléčných produktů, vajec, zeleniny, ořechů a semen. Konzumovat třeba tak rostlinné i živočišné zdroje bílkovin.

Omezení rizikových potravin
Z jídelníčku by měly v případě ketózy vypadnout potraviny a suroviny, které ji naruší a které zhorší nejen hubnutí, ale také trávení a metabolismus. Jde hlavně o bílé pečivo, sacharidové ovoce, rýži, brambory, sladkosti a slané pochutiny.

Více zeleniny, ořechů a semen
Součástí jídelníčku musí být ve zvýšené míře zelenina, ořechy a semena. Zeleniny byste měli konzumovat každý den kolem půl kilogramu, oříšků a semen spolu do 20 gramů. Jde o dobré zdroje vlákniny, minerálů a zdravých omega mastných tuků.

Pravidelnost stravování
Velmi důležité celkově pro metabolismus a spalování tuků je, aby byly jídla konzumovány pravidelně, v menších porcích a častěji. Ideální je mít během dne 3 větší a 2 menší porce a to s časovými odstupy mezi nimi 3 až 4 hodiny.

Zdravý a dostatečný pitný režim
Nejen to, co a jak jíte, ale i to, co a jak pijete, se podílí na hubnutí a je také součástí diet využívajících ketózu. Důležité je pít čistou vodu každou 1 až 2 hodiny v objemu 1 až 3 dcl, kterou můžete doplnit o neslazená bylinkový, zelený a černý čaj.

Jaké fáze má dieta využívající ketózu

Dieta založená na procesu ketózy má tři hlavní fáze, přičemž v ideálním případě by každý měla trvat zhruba stejně dlouho. Cílem diety je navození a udržení stavu ketózy, díky čemuž dojde k efektivnímu hubnutí a to z tukových zásob.

Zde jsou jednotlivé fáze diety popsáno do větších detailů:

1. fáze: V první fázi je cílem diety dostat se do stavu ketózy, čili do stavu, kdy tělo začne spalovat jako zdroj energie uložené tukové zásoby. Aby se tak stalo, je nezbytné přijmout první opatření týkající se omezení jídel v jídelníčku.

Zároveň s tím je třeba zvýšit příjem bílkovin a hlavně zeleniny, která je velmi dobrým zdrojem vlákniny. Pokud jste tak dosud nejedli, přejděte na stravování 5 krát denně systémem snídaně, svačina, oběd, svačina a večeře.

2. fáze: V druhé fázi diety je cílem maximalizace efektu spalování tuků a zároveň zlepšení životosprávy z pohledu zdravého stravování. V této fázi je proto důležité konzumovat pravidelně zeleninu obsahující vlákninu.

K ní přidejte i oříšky a semena a samozřejmě jídla doporučené v jídelníčku, zejména živočišné zdroje bílkovin. Dodržujte pitný režim, dostatek vody v kombinaci s bylinkovými, zelenými a černými čaji podpoří metabolismus.

3. fáze: Poslední fáze je ve znamení stabilizace dosaženého stavu a snížené hmotnosti. Do jídelníčku je možné postupně zařazovat už i potraviny, které jste konzumovali před začátkem diety, ale v omezeném množství.

Nezapomínejte stále na dostatečný příjem bílkovin, abyste nepociťovali hlad a měli dostatek síly pro fyzickou aktivitu. Jídelníček by měl být pestrý a složený ze zeleniny, ovoce s nízkým obsahem sacharidů, vajec, masa, ryb i ořechů a semen.

NEJVÍCE 12 AŽ 14 TÝDNŮ

Ketogenní dieta je sice oproti většině ostatních diet dlouhodobější, ale i zde existují určité doporučené časové limity. Většinou se doporučuje tuto dietu držet bez přestávky a kontinuální nejvýše 12 až 14 týdnů, pak je vhodné si dát na jistý čas pauzu.

Vhodné a nevhodné jídla a nápoje pro ketózu

Vhodné sestavený jídelníček je základem úspěchu pro dosažení ketózy. To se týká jak potravin a jídel, jakož i nápojů a tekutin. Zde je třeba rozlišovat dvě kategorie a to doporučené a naopak zakázané potraviny a nápoje z pohledu udržení ketózy.
Příklady obou skupin včetně přehledu nápojů jsou zde:

Povolené potraviny a jídla
Základem jídelníčku v případě diety zaměřené na ketózu jsou bílkoviny, hlavně živočišného typu. Z masa dejte přednost chudšího kuřecímu nebo krůtímu, v menším objemu lze konzumovat i hovězí. Do jídelníčku zařaďte i vejce.

Kromě nich jsou dobrým zdrojem bílkovin nízkotučné a nízkosacharidové potraviny, zejména jogurty, tvaroh a smetana. Z ryb se doporučují losos, tuňák, sleď a pstruh a treska, z mořských plodů krevety a ústřice. Z ovoce spíše bobulové.

Pokud jde o zeleninu, nejlépe uděláte, když se zaměříte na zelenou a listovou zeleninu, například špenát a brokolici, můžete ji doplnit o papriku, okurku, rajčata nebo cuketu. Vhodné jsou i ořechy a semena, obecně v kuchyni zas zdravé rostlinné oleje.

Zakázané potraviny a jídla
Naopak, abyste organizmus nevyvedli ze stavu ketózy a také proto, abyste nezpomalili metabolismus nebo nenarušili hubnutí, je nezbytné některé potraviny z jídelníčku vyloučit. Jde hlavně o ty, které mají příliš mnoho sacharidů a tuku.

Pozor je třeba dát obecně na smažená jídla, těžké a mastné potraviny, polotovary a hotová jídla a ty jídla, které jsou nadměrně solené. Z jídelníčku musí jít pryč všechny sladkosti, čokolády a dezerty, stejně tak slané pochutiny.

Kromě toho je třeba si dávat pozor na ovoce a zeleninu s vysokým obsahem sacharidů, například brambory, banány či hrušky. Z jídelníčku odstraňte i rýži, obiloviny, luštěniny obecně a bílou mouku a pečivo či produkty s jejím obsahem.

Doporučené a zakázané nápoje

Pokud jde o tekutiny, které během dne přijmete, i ty mají významný vliv na to, jakým směrem se bude ubírat vaše hubnutí a jak bude fungovat trávení či metabolismus. Zde je třeba rozlišovat mezi vhodnými a nevhodnými nápoji.

Pokud jde o doporučené a vhodné nápoje během diety, základem by měla být čistá voda. Tu je třeba vypít v objemu od 2 do 3 litrů v závislosti na fyzické aktivity a okolní teploty. Doplnit ji můžete o neslazené čaje, například zelený či černý.

Naopak, vystříhat se třeba jídel a nápojů, které obsahují sacharidy a kalorie. Jde o různé slazené limonády, energetické nápoje, obecně alkohol a také o kupované ovocné šťávy. Z nápojového lístku byste měli vyloučit i kofeinové nápoje.

Další důležité zásady životosprávy a životního stylu pro ketózu

Pro hubnutí je důležité nejen to, jaké potraviny budete jíst a které naopak z jídelníčku vynecháte. Dívat se třeba celkově na životosprávu a životní styl, protože vliv na metabolismus tuků a jejich spalování mají i některé další faktory.

Toto jsou ty zásady a pravidla, kterých je třeba držet:

Pitný režim během celého dne
Pro hubnutí je důležité nejen to, jaká jídla a potraviny konzumujete, ale i váš pitný režim během celého dne. Základem by měla být neochucená voda, kterou můžete doplnit o zelený, černý nebo jiný neslazený bylinkový čaj. Pijte pravidelně každou jednu až dvě hodiny po menších dávkách, za den byste měli přijmout alespoň 2 litry tekutin.

5 jídel v pravidelných odstupech
Pro metabolismus a trávení je důležité, aby tělo během celého dne přijímalo nějaké potraviny, ale v menších dávkách. Právě proto je součástí diety zaměřené na ketózu jídelníček obsahující 5 jídel do dne, čili snídaně, svačinu, oběd, svačina a večeři. Snažte se tato jídla jíst v odstupech od 2 do 4 hodin a v pravidelný čas.

Zdravý způsob přípravy jídel
Nejen výběr potravin a jídel, ale i způsob jejich přípravy výrazně ovlivňuje hubnutí. Ovoce konzumujte zásadně pouze syrové a nemíchejte ho se zeleninou, tu můžete jíst syrovou, dušenou, vařenou a sporadicky i grilovanou. Maso a ryby je nejlepší péct na zdravém oleji, například olivovém, avokádový nebo kokosovém.

Dostatek fyzické aktivity
Ačkoli nějaké aktivněji cvičení není během ketózy nezbytné pro hubnutí, určitě to nebude na škodu věci. Snažte se střídat různé typy a druhy fyzické aktivity, například pravidelnou chůzi spolu s během, plaváním nebo kolem. Vyhýbejte se však nadměrně intenzivnímu cvičení, které může příliš zatížit organismus.

Dostatek odpočinku a spánku
Nejen pohyb, sportování, cvičení a aktivita, pro tělo je důležité i dostatečně odpočívat. V tomto ohledu je třeba se zaměřit jednak na relax během dne, kde je důležité si dávat přestávky od duševní práce i fyzické aktivity, ale i kvalitní spánek v noci. Ten by neměl být ničím přerušován a jeho trvání by mělo být od 7 do 9 hodin.

Minimalizace negativních vlivů
Na hubnutí a stav organismu mají vliv i několik vnější faktory. Ty negativní třeba minimalizovat do takové míry, jak se jen dá. Jde zejména o zlozvyky typu kouření a přejídání se v noci, ale i o vliv stresu, který je rizikem pro vznik obezity. Snažte se plánovat si věci alespoň den předem, vyhnete se časovému napětí.

Vzorový jídelníček diety pro ketózu

Co se týče konkrétního jídelníčku diety zaměřené na ketózu, jeho základem jsou rostlinné a živočišné zdroje bílkovin, které jsou doplněny o zeleninu, ořechy, semena a další typy potravin. Jednotlivé jídla je dobré vhodně během dne uspořádat.

Zde je pár příkladem využití jednotlivých surovin:

Snídaně: Základem jídelníčku při dietě během ketózy je snídaně. Ty by vám měly dodat potřebnou energii na den a zároveň dostatek všech potřebných živin. Klidně sáhněte po nízkotučném nebo řeckém jogurtu, vajíčkách, paprice, rajčeti nebo zelené zelenině, případně na doplnění i po ovoci, semínkách a oříšcích.

Desátá: Druhým jídlem, ale jen s doplňkovou úlohou v rámci jídelníčku, je desátá. Je ideální na to, abyste podpořili metabolismus nějakou menší porcí vlákniny, bílkovin či mastných kyselin, například v podobě syrové či grilované zeleniny, zejména pokud jde o papriku či rajče, v kombinaci se sýrem nebo vajíčkem.

Oběd: Pokud jde o oběd, toto jídlo je z pohledu živin nejdůležitějším během dne. Přijmout byste měli dostatečné množství bílkovin a zdravých tuků, stejně tak vyváženou kombinaci vitamínů a minerálů. Na oběd si proto dejte hlavně rybu, drůbež nebo hovězí maso a k tomu si nakombinujte zeleninu, semena a oříšky.

Svačina: Druhým menším jídlem vedle desáté během dne je svačina. I v tomto případě je úkolem tohoto jídla dočasné zaplnění žaludku mezi dvěma hlavními jídly. Na svačinu si můžete dát nějaký nízkotučný sýr, zeleninu s oříšky nebo semeny, jeden kus nízkosacharidové ovoce nebo menší porci ryby či masa.

Večeře: Na závěr dne se doporučuje konzumovat optimální kombinaci bílkovin, vlákniny, zdravých mastných kyselin a stopových prvků v lehce stravitelném jídle. Mezi suroviny, které můžete využít, patří libové drůbeží maso, libové ryby, zelenina, cottage cheese a jiné nízkotučné sýry, ořechy, semena a bobulové druhy ovoce.

POZOR NA NARUŠENÍ JÍDELNÍČKŮ

Dieta při ketóze je náročné ani ne tak z pohledu náročnosti přípravy jídelníčku, jak z pohledu přísnosti jeho dodržování. Už i jedna sladkost a nevhodná potravina či nápoj mohou ketózu narušit a tím pádem je třeba ji znovu budovat.

Nejdůležitější otázky

Lidé se v souvislosti s ketózou a ketonovou dietou zajímají i o některé praktické otázky, ať už ohledně nutnosti cvičení, překážek při držení této diety nebo ohledně nějakých omezení. Jde o témata, které se často vyskytují na internetových fórech a v diskusích a ptají se jich i ti, co se pro dietu teprve rozhodují.

Mezi otázky a dotazy, které se objevují nejvíce, patří:

Může se během držení ketonové diety pít alkohol nebo kouřit?
Ne, dokonce pití alkoholu je vážnou překážkou nejen ketózy, ale celkově hubnutí, nachází se zde totiž velké množství kalorií. Pokud jde o kouření, to nepůsobí přímo na ketózu, má však obecně negativní vliv na trávení a také na metabolismus.

Je ketóza nějakým způsobem riziková pro zdraví?
Ne, přímo nebezpečná ketóza není, ale může s sebou přinášet některé nežádoucí nebo vedlejší vlivy, které jsou nepříjemné. Jde například o zápach z úst, bolesti hlavy, častější únavu a vyčerpání a na úvod se mohou dostavit zažívací potíže a zácpa.

Může se do ketózy dostat každý organismus? Jsou nějaké překážky?
Ano, nakolik ketóza je fyziologicky přirozený stav pro tělo. Na druhou stranu, držení diety, která by tělo do ketózy dostala, není možné pro každého. Jde hlavně o děti, těhotné a kojící ženy a lidi s onemocněním jater, ledvin či s cukrovkou.

Je nezbytné během ketózy cvičit nebo mít nějaký pohyb?
Nezbytné to není, ale pokud chcete zefektivnit spalování kalorií a tuků, tak se pohyb doporučuje. Důležité je, aby byl pravidelný, nemusí být ani příliš intenzivní, ale měli byste ho mít dlouhodobě. Ideální je chůze v kombinaci s během či plaváním.

Výživové doplňky a přípravky na Keto dietu

V případě, že byste chtěli držet ketonovou dietu, jejímž cílem je právě zmiňovaná ketóza, ale zároveň si uvědomujete, že příprava jídelníčku splňujícího všechny podmínky diety je příliš náročná, můžete využít program KetoMix určený právě pro Keto dietu.

Jde o výrobce širokého sortimentu potravin a produktů:
Nabídka KetoMix zahrnuje proteinové polévky, hlavní jídla i různé pochutiny sladkého a slaného typu, stejně tak proteinové nápoje, které splňují podmínky diety


HUBNUTÍ S KETOMIXEM
– Rychlé hubnutí bez hladovění pro ženy a muže
– Bez lepku a škodlivých chemických přísad
– Vhodný už od první fáze Ketomix diety
– Koktejlem můžete nahradit až 5 denních jídel
– Zdroj pro tělo nezbytných vitamínů a minerálních látek


Zmíněné jídla a produkty mají pro lidi více benefitů:
• složení je ověřené a obsahuje potřebné živiny, minerály a vitamíny
• v potravinách nejsou používány rizikové a problémové chemické látky
• příprava všech jídel a nápojů je jednoduchá a trvá jen pár minut

Sortiment potravin je velmi pestrý a hlavně bohatý, ať už jde o proteinové polévky, pečivo, těstoviny, kaše, omelety, palačinky, pomazánky, dresinky, tyčinky nebo i různé zdravé pochutiny sladkého a slaného typu, například chipsy, krekry, nachos, čokolády, perníky a podobně. Je třeba dodat, že tyto pochutiny obsahují pouze minimum sacharidů.

Zároveň platí, že v nabídce KetoMix najdete také proteinové nápoje, které můžete pít neochucené nebo ochucené například s příchutí banánu, čokolády či lesního ovoce. Jde o kvalitní zdroj syrovátkové a sójové bílkoviny vhodné právě pro Keto dietu.

Zapomínat netřeba ani na to, že výrobce nabízí také výživové doplňky s obsahem aminokyseliny L-Karnitin, která podporuje spalování tuku. Všechny potraviny, nápoje či jiné produkty si víte zakoupit samostatně, ale i v rámci balíčků s celodenním jídelníčkem na více dní. V nabídce jsou i balíčky na 7 dní, 14 dní či rovnou na celý měsíc.

Jak a kde koupit výživové doplňky a přípravky na Keto dietu

Zaujala vás Ketogenní dieta a chtěli byste ji zkusit s přípravky KetoMix? V tom případě není nic jednoduššího, protože všechny produkty víte zakoupit online v oficiálním eshopu www.ketomix.cz. Najdete zde i další informace o dietě samotné.

Nakupování přes internet nabízí řadu praktických výhod:
• je to pohodlné, vše od objednávky po doručení vybavíte doma
• nákup uděláte jednoduše přes počítač, tablet i mobilní telefon
• nemusíte mít ani hotovost, zaplatit totiž víte i předem a přes internet
• máte jistotu originality všech produktů a zároveň i nejlepší ceny

Samotný nákup je velmi jednoduchý a jde o záležitost jen pár kliknutí, tak, jako v jiných běžných eshopech. Stačí do online košíku vložit ty produkty a potraviny, které chcete zkusit, vyplnit své údaje, zvolit způsob platby a doručení a objednávku odeslat.

Dobrou zprávou je, že se obejdete i bez hotovosti, platit můžete i předem a bezhotovostně přes internet, například přes internet banking, převodním příkazem nebo platební kartou.

Pokud jde o doručení, na výběr je několik kurýrních služeb, do 3 pracovních dnů máte balíček s potravinami doma a při větší objednávce nic neplatíte.


HUBNUTÍ S KETOMIXEM
– Rychlé hubnutí bez hladovění pro ženy a muže
– Bez lepku a škodlivých chemických přísad
– Vhodný už od první fáze Ketomix diety
– Koktejlem můžete nahradit až 5 denních jídel
– Zdroj pro tělo nezbytných vitamínů a minerálních látek


Ohodnoťte tento příspěvek!
[Celkem: 1 Průměrně: 5]

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno