Nejlepší dieta na cholesterol a jeho snížení? Tyto jídla vám pomohou, pokud je vysoký

0
328
Nejlepsi dieta na cholesterol a jeho snizeni Tyto jidla vam pomohou pokud je vysoky

Cholesterol je téma, která je všeobecně známá, ale v praxi se zdá, že ji vážně bere jen velmi málo lidí. Nepomáhá ani to, pokud se objeví přímo vysoký či zvýšený cholesterol během vyšetření, někdy je nezbytné pocítit to až v praxi. Dříve či později to přijde.

Problémem je, že zvýšený cholesterol nebolí ani se zpočátku neprojevuje. Výsledkem dlouhodobé ignorace tohoto stavu jsou ateroskleróza a zvýšené riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Právě proto je třeba se zaměřit co nejdříve na prevenci a její součástí jsou i změny jídelníčku. Jaká dieta je na špatný a zvýšených cholesterol nejlepší a co je třeba jíst?

Co je cholesterol a jak na něj ovlivňuje dieta

Cholesterol je sice strašákem, alespoň z medializovaného pohledu, ale zároveň jde o látku, která je pro organismus nezbytná. Z biologického hlediska se jedná o lipid z kategorie sterolů, který je součástí buněčných membrán, nervů, hormonů i žlučových kyselin.

Nejvíce se ho nachází tam, kde se syntetizuje, čili v jaterních buňkách, ale i v pevnějších buněčných membránách v mozku a míše. Za transport cholesterolu v těle jsou zodpovědné dva druhy lipoproteinů, které se označují také jako HDL a LDL, přičemž podle nich se rozeznává i to, zda jde o transport „dobrého“ nebo „špatného“ cholesterolu.


HUBNUTÍ S KETOMIXEM
– Rychlé hubnutí bez hladovění pro ženy a muže
– Bez lepku a škodlivých chemických přísad
– Vhodný už od první fáze Ketomix diety
– Koktejlem můžete nahradit až 5 denních jídel
– Zdroj pro tělo nezbytných vitamínů a minerálních látek


Pokud jde o vliv diety na hladinu cholesterolu, zde třeba počítat s těmito faktory:

  • cílem diety je jednak omezení těch potravin, které zvyšují hladinu „špatného“ cholesterolu LDL, který se usazuje v cévách a zvyšuje riziko jejich kornatění
  • zároveň ovlivňuje dieta i zvýšený příjem potravin s „dobrým“ HDL cholesterolem, který je naopak pro tělo potřebný a nedochází tak k jeho úplnému omezení
  • kromě toho je součástí diety i konzumace takových jídel a nápojů, které pomáhají k pročištění cév, podporu jater a její funkce a také celkově na trávení
  • důležité je také přijímat dostatečné množství vlákniny, vitamínů a minerálů, které ovlivňují metabolismus a tak preventivně působí například proti obezitě

Největším problémem cholesterolu je jeho zvýšená hodnota, která udává jeho koncentraci v krvi. Hraniční hodnotou pro cholesterol celkově je limit 5 mmol / l, přičemž při měření se rozeznává hodnota HDL cholesterolu do 1,2 mmol / l a LDL do 3,0 mmol / l.

PROBLÉMY CÉV AJ METABOLISMU

V souvislosti s cholesterolem se mluví hlavně o dvou kategoriích onemocnění či poruch, které může jeho zvýšená hladina v těle způsobit. Jedná se hlavně o aterosklerózu, čili kornatění cév se zhoršením krevního oběhu v nich, a o obezitu, což je metabolický problém.

Nevhodné jídla a nápoje na cholesterol

Prvořadým cílem diety na cholesterol je omezit ty druhy nápojů, jídel a stravy, které mají negativní vliv jednak na hladinu cholesterolu, ale například i na játra a trávení. Jde o několik druhů potravin a látek.

Z jídelníčku proto v co největší míře vyškrtněte:

Méně živočišných tuků: Nejdůležitějším opatřením z hlediska snížení cholesterolu je omezení příjmu živočišných tuků. Zapomeňte na tučné maso, hlavně vepřové a hovězí, máslo, slaninu, sádlo, ale také sýry či mléko a mléčné výrobky s vyšším obsahem tuku.

Sladké pečivo: Nejen živočišné potraviny, ale i několik sladké typy potravin, které vypadají na první pohled neškodně, obsahují škodlivé transmastné kyseliny zvyšující cholesterol. Jde například o koláče, sušenky, zákusky či pečivo z listového těsta.

Smažená jídla: Je jedno, zda půjde o tučné červené maso, o libové kuřecí nebo krůtí řízky, či dokonce o zeleninu nebo sýr, jakékoliv jídla smažené na oleji mají zásadní a negativní vliv na cholesterol a je třeba je z jídelníčku zcela vyloučit.

Pochutiny: Slané i sladké pochutiny jsou také velmi nezdravé z pohledu cholesterolu. Pokud máte rádi různé chipsy, krekry či slané oříšky, budete se jich muset vzdát. Totéž platí i o čokoládách, bonboniéry, běžných bonbonech a sladkostech.

Nápoje: Chcete-li snížit svůj cholesterol, vyvarujte se i některých druhů nápojů. Jde hlavně o různé limonády a slazené nápoje, ale také o mléčné nápoje a jogurtové nápoje s vyšším obsahem tuku. Zcela vyloučit třeba i energetické nápoje.

Vhodné a doporučené jídla a nápoje na cholesterol

Některé druhy jídel a potravin jsou v případě působení na cholesterol vhodné a ty třeba ve zvýšené míře konzumovat. Jedná se hlavně o jídla bohatá na vlákninu rozpouštějící cholesterol, ale také vitamíny a minerály.

To vašeho stravovacího režimu patří zejména tyto:

Ryby
Základem jídelníčku každého člověka, který chce snížit hladinu cholesterolu, by měly být ryby. Důvodem je, že obsahují prospěšné omega-3 nenasycené mastné kyseliny, které pomáhají srdci i cévám. Vyzkoušejte zejména sledu, makrelu, lososa, tuňáka, sardinky či pstruha.

Zelenina
Velmi dobrou kategorií potravin s účinkem na cholesterol je zelenina, ideálně ta čerstvá, která obsahuje velké množství vitamínů a minerálů. Sáhněte hlavně po luštěninách, bramborách, brokolici, česneku a cibuli, poslední dvě pomáhají i na krevní tlak.

Ovoce
Bez ovoce zdravý jídelníček a dieta na snížení cholesterolu nemohou být. I zde je třeba dát přednost čerstvému ​​ovoci, vyhýbejte se sušenému, které obsahuje hodně cukru. Konzumujte zejména avokádo, jablka, granátová jablka, borůvky a melouny.

Ořechy
Potravinou prospěšnou pro snížení vysokého cholesterolu, která zároveň obsahuje zdravé tuky i minerály, jsou ořechy. Zvýšit byste měli příjem hlavně vlašských a piniových oříšků, případně ještě mandlí a pistácií, dobrým zdrojem jsou i lískové oříšky.

Semena a oleje
Olejnatá semena a oleje jsou velmi dobrým zdrojem zdravých mastných kyselin a do jídelníčku byste je určitě měli zařadit. Z olejů jsou nejvíce doporučovány řepkový a olivový pro studenou i teplou kuchyni, ze semen hlavně slunečnicová a dýňová.

Vejce
Zatímco v minulosti byly vejce pokládány za rizikové z pohledu cholesterolu, nejnovější zkušenosti ukazují, že 2 až 3 vejce týdně, hlavně v BIO kvalitě, byste si dopřát měli. Obsahují totiž zdravé mastné omage-3 kyseliny pro srdce i cévy.

NEZAPOMEŇTE ANI NA POHYB

Kromě stravování je důležité dbát i na dostatek pohybu. Fyzická aktivita zvyšuje dobrý cholesterol a snižuje ten špatný, kromě toho preventivně pomáhá i ke snížení vysokého tlaku, snížení stresu, zlepšení fyzické kondice a stav cév a srdce.

Výživové doplňky a přípravky na cholesterol

Na zvýšený cholesterol a jeho normalizaci, ale například i na kardiovaskulární systém, stav cév a srdce a také na krevní oběh či podporu metabolismu víte využít i některé volně dostupné přípravky a produkty s přírodním a přirozeným složením

Ty vám mohou pomoci následujícími účinky:

Některé pomáhají k udržení hladiny cholesterolu, jiné ovlivňují funkci jater, další slouží k stav srdce a cév, jiné zas na krevní oběh, krevní tlak či trávení

Bez ohledu na to, po kterém z těchto typů sáhnete, získáte:

  • volně dostupný produkt, nemusíte mít recept a ani absolvovat lékařské vyšetření
  • přirozené působení, ať už komplexní nebo na konkrétní problém
  • přípravek s bezproblémovým užíváním z pohledu vedlejších účinků

Velký výběr je nejen z pohledu typů, ale i forem. Sáhnout můžete po klasických tabletách a kapslích s perorálním užíváním, po šumivých tabletách, ale i po tekutých formách například v podobě olejů, kapek, sirupů, roztoků či čajů. Zakoupit si umíte i sušené bylinkové čajoviny, které si pak víte připravit kdykoliv doma.

Pokud jde o složení, to závisí na tom, zda daný doplněk působí na kardiovaskulární, trávicí nebo jiný systém či komplexně na celý metabolismus a krevní oběh. Často využívané jsou vitamíny, například skupin B, C a E, případně minerály jako železo a chrom.

Součástí přípravků jsou i zdravé kyseliny například z rybího oleje, bylinné extrakty například ze zeleného čaje, olivovníku, česneku nebo jiných rostlin, ale i aminokyseliny, monakolín, omega-3 mastné tuky či látky ovlivňující cévy, například jako je hesperidin. Užívání těchto přípravků je obvykle možné dlouhodobě i preventivně.

Jak a kde koupit výživové doplňky a přípravky na cholesterol

Ať už sáhnete po tabletách, čajoviny nebo tekutých formách, všechny zmíněné druhy přípravků víte zakoupit bez receptu. Kromě eshopů, které doplňky výživy nabízejí, můžete sáhnout i po lékárnách, ať už kamenných či těch internetových.

V druhém případě víte díky online nákupu získat několik výhod:

  • nemusíte nikam chodit, nákup uděláte z pohodlí obývacího pokoje
  • objednávka je věcí pár kliknutí na notebook nebo i smartphonu
  • platit víte i bez hotovosti, stačí internet banking či platební karta
  • ušetříte nejen čas, ale i peníze, někde máte i dopravu zdarma

 

Ohodnoťte tento příspěvek!
[Celkem: 1 Průměrně: 4]

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno